Miriam
    Hej, jag läser till Fytoterapeut men jag behöver grundläggande utbildning om medicin. Basmedicinen som det kallas. Jag undrar om det finns på distans och om det är CSN berättigad?
    • Elin :

      Hör med Kroppsterapeuternas yrkesförbund; hoppas de kan hjälpa dig. :) Kontaktuppgifterna hittar du på kroppsterapeuterna.se/kontakt

    • Jelena :

      Kika på axelsons.se/basmedicin - inga kommande starter men går att skicka en förfrågan; kostnad som uppges på sidan där är 8.400kr. Tror inte du får studiemedel för den kursen.

    • Ludmila : Frågan är om det är Basmedicin 1-2 (lägre nivå) och då anses det nog motsvarande "vård- och omsorgsprogrammet" på gymnasial nivå och i så fall kanske det räcker om du läser kurserna på komvux som ingår i Vård-&omsorgsprogrammet. Du förlorar i vilket fall ingenting om du gör ansökan till komvux: läsa kurser motsvarande "undersköterske"utbildningen.
    • Valentina :

      Här kan du läsa mer om kursen: axelsons.se/basmedicin

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Miriam,
    det första jag tänker på: om du Inom din utbildning till Fytoterapeut behöver vissa kunskaper, t.ex i "basmedicin", då borde de utbildningsansvariga för din utbildning kunna ge dig info om var och hur du kan läsa till det som krävs.

    Om man googlar, så dyker det upp många olika utbildningar som kallas för "basmedicin", men jag ser att de ges ej inom högskola, folkhögskola eller yrkeshögskola - utan hos privata utbildningsanordnare  och jag kan därför inte garantera att de är Riktiga/Seriösa och kan inte redogöra för de villkor som de erbjuder. Du får se på varje utbildnings-hemsida vilka villkor de erbjuder; jag tror inte ngn av de utbildningar är CSN-berättigad; ang.distans - kan det nog finnas olika lösningar.

    Övrigt
    Vet inte om en folkhögskoleutbilnding till yoga-lärare kan på ngt.sätt bli av intresse för dig - men kasta ett göra på folkhogskola.nu-Bromma-folkhogskola/Kurser/2020ht/yogalararutbildning
    och så kan jag rekommendera många olika yrkeshögskoleutbildningar, men ingen av dem är i "basmedicin", tyvärr. Kika på några exempel på vad som kan erbjudas inom yrkeshögskola:
    bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut-malmö
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut
    yhguiden.se/utbildning/yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-barn
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/medicinsk-fotterapeut