Simone
    jag har precis gått ut gymnasiet och skulle vilja gå någon naturbruksutbildning med inriktning djur, så att jag senare skulle kunna jobba på en djurpark som djurvårdare. har sökt en massa efter rätt utbildning men har ingen aning om vart den finns :(
    tacksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Simone,

    det är svårt att hitta ngt. som passar - kanske... och om man hittar, så är det svårt att komma in.

    Så här ligger det till: den utbildning du efterfrågar ligger på gymnasial nivå och finns i första hand på Naturbruksprogrammet på gymnasiet och påbyggnadsutbildning finns inom yrkeshögskolan men
    det är till en högskoleutbildning där man läser mot Djursjukskötare >>> på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, som du med examensbeviset från ett annat gymnasieprogram än Naturbruksprogrammet, hänvisas till - i första hand.

    Inom yrikeshögskolan finns det en utbildning >> som kan leda till det yrket som du vill ha, men den kräver att man har examen från Naturbruksprogrammet (så här är kravet formulerat: "Gymnasieexamen från naturbruksprogram med djurvårdsinriktning eller motsvarande kunskaper."... Med "motsvarande kunskaper" kan man t.ex mena lång erfarenhet av djurskötsel från egen gård eller att man under några har jobbat med djurskötsel (som obehörig djursötare). Sök till alla de yrkeshögskoleutbildningar som du finner av intresse, även om du inte är behörig. Chansen är kanske inte så stor, men yh kan ta in obehöriga. Du förlorar inget på att söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar - och du behöver inte prioritera... utan du söker varje yh separat direkt till skolan.

    På komvux är det varje kommun som ansvarar för att ge utbildning till sina egna - folkbokförda i den "aktuella kommunen". Naturbruksutbildningar finns inte i alla kommuner. Kommuner kan köpa utbildning från en annan kommun ("interkommunal ansökan"), men de svarar ofta att de inte har råd. Det går att överklaga kommunens beslut men oss veterligen har det aldrig lett till att beslutet blev ändrat. Har man redan en gymnasial utbildning, svarar komvux att man ej kan komma in på en yrkesutbildning på gymnasial nivå  och den utbildning du frågar efter ligger tyvärr just på gymnasial nivå. Komvux måste, enligt Vuxenutbildningsförordningen, prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" och du med examensbeviset hör inte till den prioriterade målgruppen. Det är alltså, allt som oftast så att man ej kommer in - då du ställs i kö bakom alla som endast har grundskolekompetens, och sedan kommer de med ofullständiga gymnasiala betyg. Du med fullständiga gymnasiala betyg kommer långt bort i kön, tyvärr.

    Men prata med SYV på komvux i din kommun.

    Du kan också prata med personal på Arbetsförmedlingen. AF kan köpa utbildning för folk. Dock prioriterar de långtidsarbetslösa. Som ungdom kan du bli långtidsarbetslös redan efter 3 månaders inskrivning på AF.

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA