Irma
    Hej, jag planerar att plugga utomlands (USA) och behöver göra SAT-testet. Lyckas dock inte hitta vart man kan göra det i Stockholm. Såg att man kunde göra det på Stockholms international school men lyckas inte hitta vart man anmäller sig. Det vore toppen om ni vet hur och vart i Stockholm man kan göra testet.

    MVH
    • : Vart kan man dessutom göra TOEFL testet i Stockholm?
    • Peter : Kista Knarrarnasgatan 7 - Real Training Solutions erbjuder göra TOEFL i Sthm.
    • : Om man går IB programmet (international baccalaurete) är det nödvändigt att göra TOEFL testet?
    • Peter : Tror inte det. Men du kan fråga personal som jobbar på IB-diploma program... jag tänker så här: det är inte alla som går IB som vill läsa på högre nivå (universitet) utomlands; eller läsa på eftergymnasial nivå, över huvudet taget. De kanske vill söka jobb direkt efter gymnasiet; eller söka till eftergymnasiala utbildningar i Sverige eller i andra länder där undervisning är på andra språk, än engelska (och varför i så fall göra TOEFL-test som just mäter kunskaper i just engelska?).
    • Peter : Men om du menar så här: nöjer sig utländska universitet med IB-diploma Eller måste man även om man har IB-diploma ändå göra TOEFL-testet, då är svar: det kan vara olika från ett utländskt universitet till en annan (vissa kanske nöjer sig med IB-diploma och att man läste på gymnasienivå med undervisningsspråk Engelska, men andra kanske ändå vill att man gör TOEFL-test eller en annan test).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Irma,
    collegereadiness.collegeboard.org/sat/register/find-test-centers hittade jag följande info: att i Stockholm erbjuds SAT på följande skolor:

    ________________

    Mer info om Rodabergsskolan - var god se rodabergsskolan.stockholm.se
    och
    info om Stockholm INTL SCH - var god se stockholm-international-school

    Mer info om SAT:
    SAT (Scholastics Aptitude Test) Reasoning är det vanligaste ansökningsprovet som används av universitet i USA & som kan beskrivas som en variant av Högskoleprovet men SAT fokuserar mer på elevens förmåga att hantera stress & tänka logiskt. SAT är ett prov i tre delar: critical reading (testar läsförståelse & förmåga att fullborda meningar); writing  (innehåller en kort uppsats & testar förmågan att identifiera grammatiska & andra fel); mathematics  (består av frågor kring geometri, aritmetik, algebra, statistik & sannolikhetslära). För SAT test måste man registrera sig. Man skapar inloggning på cbaccount.collegeboard.org

    Ang. TOEFL

    i Sthm verkar endast ett ställe RTS, Kista Knarrarnasgatan 7, erbjuda göra TOEFL - se info på toefl.givemesomeenglish.com/toefl-testing-dates-and-locations/toefl-testing-dates-and-locations-by-country-letter-s/sweden-toefl-testing-dates-and-locations/toefl-testing-centers-in-sweden
     TOEFL, Test of English as a Foreign Language - är ett språktest som testar kunskaperna i engelska (främst amerikansk engelska) hos en person som inte har engelska som modersmål. De flesta som deltar i testet har för avsikt att studera vid universitet eller college i USA. För närvarande finns TOEFL i två olika former: papper (PBT) och Internet (IBT). Vilken form du skriver beror på var du tar testet och vilka valmöjligheter som erbjuds. Anmälan till TOEFL gör man på Educational Testing Service hemsida.