Lena
    Hej,
    Jag har en fråga angående prövning i matematik 4 kursen. Eftersom jag är folkbokförd i en kommun som många komvux i Stockholm inte verkar ha avtal med så undrar jag om det utesluter min möjlighet för att kunna tenta av en kurs i något av dem?

    Vilket leder mig till frågan: Vilken komvux förutom Åsö, erbjuder prövningar för folk som mig som inte bor i någon av dem benämnda kommunerna, nu i vår?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lena,

    vad gäller prövningar för personer som inte längre är Gymnasieelever, så får man göra prövningar i alla de olika svenska kommuner, helt oavsett vilken kommun man är folkbokförd i.
    Du får, således, kika på alla städer i hela Sverige... vad gäller möjlighet att göra prövning.
    Det finns, dessvärre, inte någon sammanställning eller någon gemensam hemsida för prövningar.
    Allmänt gäller_ det är svårt att hitta var man kan göra prövning. Det är dyrt att erbjuda göra prövningar. Prövningsavgift får inte tas i högre summa än 500 kr, men den täcker inte de kostnader som finns i samband med att erbjuda prövningar. Därför försöker alla att "sparka ifrån sig", att erbjuda så prövningar som möjligt.
    Fråga SYV kan inte hjälpa till att leta var man kan anmäla sig. Du för söka i hela Sverige.
    Vi önskar dig Lycka till!
    Julia syv