Lora

    Hej! Jag skulle gärna vilja att veta vart kan jag göra prövning i Kurdiska som moderna språk steg 1,2 samt 4,5,6,7. I juni fick jag hinna att göra prövning på steg 3 i Göteborg men nu sökte jag igen för (kurdiska som moderna språk) men det stod inte längre i Alvis göteborg prövning sida. Har de tagit bort det? Vart ska jag vända mig då? var kan jag göra dessa prövning? Det skulle verkligen uppskatas om ni kunde hjälpa mig! Mvh Lora

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lora,

    vänd dig gärna till Språkcentrum i Göteborg.
    Det är många som vill göra prövningar; det är lärarbrist; ingen sammanfattande info finns om var prövningar i olika ämnen och kurser erbjuds i olika svenska städer, tyvärr.
    De som erbjuder prövningar "öppnar" möjlighet att anmäla sig "någon gång ibland" och så blir det uppbokat rätt så snabbt.
    Man får "jaga" möjlighet att anmäla sig till prövningar.

    Fråga SYV beklagar detta, men vi har ingen möjlighet att hålla bevakning över alla de förändringar som sker snabbt och ständigt i "prövnings-situationen".
    Du som inte längre är gymnasieelev, får göra prövningar i hela Sverige - oavsett vilken kommun du är skriven i eller bor i.
    Hoppas du hittar det du söker!
    Lycka till!
    Hälsningar
    M.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lora,

    precis dom Mikael redan har svarat, så har vi på Fråga SYV ingen möjlighet att leta var man kan anmäla sig till prövningar, men jag vill försöka ge dig lite tips ändå... Enligt svar från Skolverket måste prövningar erbjudas i alla kurser i vilka undervisning "pågår"; enligt vad vi vet så brukar undervisning i kurdiska erbjudas bland annat på

    Hälsingegymnasiet i Bollnäs;
    och i Göteborg via Språkcentrum.

    Vi känner inte till några fler ställen där undervisning i kurdiska på gymnasienivå skulle erbjudas; dock kan det givetvis finnas undervisning på andra ställen också... och om du hittar själv - får du gärna berätta det för oss.

    Lycka till!
    ANNA