Anna
    Som rubriken lyder, vart i Sverige kan man plugga till fastighetsmäklare? När jag säker efter programmet så kommer det upp ex "fastighetsförmedling" "Mäklarekonomprogrammet, fastighet och finans".

    vad ingår i dessa programmen, blir man mäklare efter man gått dem?
    uppskattar lite kort info angående dem.

    tack på förhand.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    Utbildning till fastighetsmäklare finns i Sverige bl a på fastighetsmäklarprogrammet vid bland annat högskolan i Gävle, programmet "Fastighetsförmedling" i Malmö, och kan även finnas på flera andra lärosäten ex. på Högskolan Väst (Trollhättan).
    Högskolan i Karlstad har programmet Fastighetsekonomi (tre år) som ger behörighet som fastighetsmäklare. På
    Luleå tekniska universitet erbjuds 2-årigt fastighetsmäklarprogrammet (uppgift från dec 2017).

    KTH i Haninge utanför Stockholm ger utbildningen Fastighetsutveckling med fastighetsförmedling.
    En annan väg att gå är genom att läsa fristående högskolekurser och på det sättet sätta ihop en egen utbildning. Om vilka kurser man behöver läsa för att bli godkänd som fastighetsmäklare se en sida på www.fragasyv.se - och här>>> är en snabblänk.
    Länktips: fmi.se/utbildning.
    hig.se.
    Mäklarekonomprogrammet, fastighet och finans, - på högskolan Väst
    yrke/fastighetsmaklare.

    Tips: om du är osäker på att en viss utbildning kommer ge behörighet att bli registrerad som fastighetsmäklare, läs på utbildningens hemsida eller vänd dig till studievägledare eller utbildningsansvariga på just den utbildningen och fråga.

    Utbildningsutbud förändras. Vilka utbildningar blir sökbara till start vårterminen 2019 blir helt och hållet fastställt till 15 sept 2018. Ännu kanske inte alla utbildningar syns på www.studera.nu - som är Svenska högskolornas och universiteternas gemensam hemsida.
    Utbildningar på de svenska lärosätena som startar på hösten - fastställs tills ansökningsperiod på våren börjar, vanligtvis 15 mars.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Följande lärosäten (universitet & högskolor) erbjuder nu (uppgift från 30 augusti 2018) utbildningar med inriktning mot fastighetsmäklare. Lärosätena ansvarar själva för att de utbildningarna som erbjuds, är anpassade till de gällande/aktuella utbildningskraven för att senare kunna bli registrerad som fastighetsmäklare.

    Utbildningsprogram

    Malmö universitet

    www.mah.se

    Högskolan i Gävle

    www.hig.se

    Högskolan i Halmstad

    www.hh.se

    Bygg och fastighetsekonomprogrammet, 180 hp

    Högskolan Väst

    www.hv.se

    Karlstads universitet

    www.kau.se

    KTH

    www.kth.se

    Luleå tekniska universitet

    www.ltu.se

    Studie- och yrkesvägledare