Malin
    Hej, jag går VO och ska praktisera till 2:an på troligtsvis ett ålderdomshem, jag har väldigt ledsamma kopplingar till det och undrar om det skulle kunna gå att praktisera någonannanstans? På t.ex psykiatrin, vårdcentral, sjukhus, tandläkare, naprapat, dietist, arbetsterapeut osv. Alltså om det går på något annat ställe än just ålderdomshem?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,

    praktik på Vård- och omsorgsprogrammet ingår som en del i den "övergripande utbildningen" och det är de ansvariga för utbildningen som bestämmer var elever får ha sin praktik. Det är rektor på skolan som är ytterst ansvarig men just praktikfrågan brukar vara delegerad till vårdlärare på skolan.
    Vad vårdlärare anser om praktikplatserna - måste du fråga dina vårdlärare. Du får givetvis framföra dina önskemål till dina lärare och övrig personal på skolan, men sedan ligger beslutet hos dem.

    Om din vårdlärare svarar att du inte kan gå på praktik på en annan plats än på ålderdomshemmet, fråga varför det är så? Be om en förklaring. Fråga också om undantag kan göras. Förklara varför du inte vill eller kan gå på praktik just på ett ålderdomshem. Men än så kan du inte göra. Beslutet ligger inte hos dig.

    Jag vet inte om du vet det, men arbetsplatserna har ingen skyldighet att ta emot praktikanter. Många arbetsplatser vägrar ta emot praktikanter. Det kan därför vara svårt att hitta praktikplats över huvudet taget. Möjighet till praktik begränsas också av olika regler, t.ex att det på en arbetsplats som tar emot en praktikant inom en viss utbildning, måste en utbildad handledare vara anställd på heltid. Det finns arbetsplatserna som vill ta emot men det går inte skola med på - pga utbildade heltidsanställda handledare ej finns.
    Praktiska "omständigheter" för vårdlärare på din skola är sådana att lärare måste hinna besöka alla praktikanter och praktikplatserna måste därför ligga nära varandra och också nära skolan (i annat fall hinner inte lärare besöka alla praktikanter så mycket som det behövs). Ofta försöker man ha mång praktikanter på en och samma arbetsplats - pga det är lättare att besöka dem och också pga eleverna kan i så fall hjälpa varandra på praktiken.

    Sedan är det också så att i fall eleverna är på praktik på väldigt Olika arbetsplatser, kan det bli svårt att "behandla erfarenheter från praktik" på lektionerna efteråt, kan jag tänka mig.

    Jag försöker förklara varför det är så att många elever är ofta på praktik på en och samma arbetsplats och att det är inte så lätt att ordna praktik... men jag hoppas givetvis att dina önskemål kan bli tillgodosedda. Prata med dina vårdlärare och LYCKA TILL!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare