Linda
    Hej,
    finns det prövningar man kan skriva i naturvetenskap som kompletterar betygen inför högskoleantganingen nu till terminen som kommer nu? När är alltså nästa provtillfälle och vart?
    • : Det kan vara svårt att hitta var man kan göra prövning. Finns inte någon sammanhållen info. Man får leta - själv - på alla de olika Komvux-sidor och Prövnings-enhetens-hemsidor. På de flesta ställen var sista dag att ansöka sista januari eller mitt i februari; det kan också spela roll exakt Vilken kurs - om det är Naturkunskap 1a2 eller 1a1 eller 2 - det finns ju olika kurser... suck!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linda,

    tyvärr så måste jag hålla med Emil A., se hans kommentar till din ?, om att det är svårt.
    Men innan du letar var du kan göra prövning är det bra att få svar på frågan Om betyg från prövningen skulle hjälpa dig på ngt. sätt? Och i så fall i vilken/vilka kurser du vill göra prövning/prövningar.
    Inom naturkunskap finns det flera olika kurser. Vilken kurs har du betyg i - i ditt examensbevis?

    Ta med dina betyg till SYV på komvux i din "hemkommun". Med "hemkommunen" menas det den kommun där man är folkbokförd.
    När du vet exakt vilken eller vilka kurser du vill göra prövningar i - kan du börja leta... Det är svårt att hitta. Det är också, precis som Emil A. skriver - finns inte någon sammanhållen info eller register... utan varje kommun gör "lite som de vill" - sätter upp själva när man kan anmäla sig. Vi ser en tendens till att det blir allt svårare att hitta var man kan göra prövningar. Det varierar dock rätt mycket - beroende vad i Sverige man vill/kan göra prövningar i...

    Om du inte längre är elev på gymnasieskola, har du rätt att göra prövningar i alla kommuner, oberoende av var du är skriven/folkbokförd. Det är "på gott och ont", kan man säga... därför att många kan ha skrivit in sig i din kommun, som inte bor i din kommun och så finns ingen plats för dig nu, kanske... men du kan också skriva in dig på prövningar i vilken annan kommun som helst, om du hittar var... Det är alltså svårt; det blir slumpmässigt - vem som kan göra prövning och vem som blir "utan", tyvärr.
    Jag beklagar detta.
    Vi känner till problemet och påtalar det i olika forum. Vi tycker inte att situationen med prövningar är bra.
    Vi kan dock inte här, på Fråga syv, lösa det problemet, för att det ligger utanför vår kompetensområde - att ändra situation med prövningar.

    Hälsningar

    Peter SYV