Niko
    Hej!

    Jag undrade vad man kan göra ifall ens gymnasium inte erbjuder en specifik kurs. Jag vill läsa Teckenspråk 1 men mitt gymnasium erbjuder inte den kursen och jag kan inte gå på komvux då jag är under 20. Vilka andra möjligheter finns det ifall jag vill läsa den kursen?

    2 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Niko!

    Om inte skolan erbjuder den så är det ganska svårt. Du kan läsa teckenspråk privat t.ex genom studieförbund (till en kostnad). Eller så får du tyvärr avvakta till att du kan läsa på komvux/folkhögskola.

    Teckenspråk på folkhögskola.

    Teckenspråk på Hermods.

    Hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej igen,
    jag tycker du fick bra (rätt) svar från Melina. Så är det: tyvärr är det mycket svårt att lösa - i alla fall om man vill läsa gratis och inte vill eller kan betala för att studera. :(
    Dock vill jag tipsa dig om att på din gymnasieskola (prata med SYV och med rektor på ditt program) fråga om "den gemensamma gymnasiet" som finns i vissa städer; där olika gymnasieskolor går ihop och hjälper till att bredda utbud av kurser; kurser inom "den gemensamma gymnasiet" erbjuds ofta på sen eftermiddag, t.ex med start kl.16.30 - så att man ska hinna komma från sin "ordinarie skola" till en annan skola där kursen går.

    Ännu ett alternativ är att du hittar en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk och försöker byta till den nya skolan; om det är så att det är viktigt för dig att börja läsa teckenspråk och din nuvarande skola ej kan erbjuda dig den möjligheten.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA