Maja
    Hej!
    Jag har fattat tycke för att bli ekonom och har tillräckligt bra grundbetyg (har 20.21 och kan därmed ta mig in i BI eller BII enligt senaste UHR) för att ta mig in på HHS. Men där läste jag nu att man behöver minst ett C i antingen Matematik 3b eller 3c. Jag har själv läst Matematik 3b under min gymnasietid "för att man typ måste för utbildningar" och det blev inte mer än ett E. Om det är brist på intresse eller att det låg över min kompetensnivå, meh, osäker.

    Då undrar jag hur man ska göra för att läsa upp sagda betyget (Matematik 3b)? När jag försökte googla mig fram till lite mer information möttes jag av "komvux ger betyg/fh ger omdöme" och blev lite snurrig. Vänder mig därför hitåt för att få stöd och svar.

    Kort och gott:
    För att läsa upp Matematik 3b för HHS, är det komvux/fh som gäller, fungerar båda två etc?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Jag tror att det i ditt fall är det Prövning som gäller. Du kan söka läsa på komvux men komvux har resursbrist och prioriterar personer som ej har något betyg eller har FBetyg. Jag tror chansen är stor du får svar Platsbrist på din ansökan till komvux.

    Läsa på en folkhögskola kan du givetvis göra men jag tror inte Hhs accepterar omdöme från FHSK ... Saken med Hhs är att den är privat och gör lite som den själv vill, lite mer än andra högskolor/universitet som också åtnjuter "akademisk frihet", men Hhs står "vid sidan av" pga den är privat, ej statlig.

    Du kan fråga på Hhs men jag tror inte de accepterar omdöme från folkhögskola utan jag tror de vill se Betyget.

    Mina råd är att du påbörjar självstudier  och samtidigt söker läsa både på komvux och på folkhögskolorna. Kommer du in på komvux, ta den platsen i första hand.

    Med kunskaper du får på folkhögskola kan du sedan göra prövning och få betyg.

    Obs! Meritpoäng gäller inte, Hhs accepterar inte några meritpoäng -så ditt meritvärde blir lägre.

    Vänligen

    Julia SYV