Matilda
    Hej! Jag heter Matilda och går i 8:an och ska praktisera snart men jag vet inte hur jag får tag i en praktikplats.
    Jag är väldigt intresserad av NO och skulle gärna vilja ha en praktikplats som har något med de ämnena att göra till exempel någon forskning anläggning.
    Jag bor i Stockholm och har ingen aning vart jag ska börja och hur jag gör för att hitta en bra praktikplats. Hur gör jag?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,
    har ni någon "PRAO_ansvarig" på din grundskola? Om inte, råder jag dig att be SYV och din klasslärare om hjälp och också dina föräldrar och andra familjemedlemmar.
    Det finns tyvärr inte några "fasta råd" att ge, utan det är väldigt mycket slumpen och "personliga kontakter" som ger praktikplats, ex. om dina föräldrar har vänner som jobbar på ett ställe som kan ta emot dig på PRAO.
    Du kan alltid skicka mail eller ringa till alla de arbetsplatser som du vill komma in på PRAO hos, men det kan tyvärr bli så att du ej får så många svar eller att du får Nej! det går inte - som svar. Detta beror på /allt som oftast/ på en av följande orsaker - antingen är det "sekretess" som gäller (det är mycket möjligt att på en forskningsanläggning kan det vara Mycket strikt vem de släpper in) och/eller på att de anställda har för mycket att göra och känner att de ej har möjlighet att ta emot på ett bra sätt, och därför kanske chefen bestämmer att "vi tar inte emot praktikanter. Punkt". och det är chefen som bestämmer - på gott och ont.

    Det kan också vara så att arbetsplatserna har redan många praktikanter, ex. studerande på högskolenivå och/eller arbetssökande från Arbetsförmedlingen och de känner att de ej kan ta emot ännu en praktikant.
    Och sist, men inte minst, tillkommer det att det kan vara Farligt på en arbetsplats, ex. på en forskningsanläggning kan finnas ämnen som är hent av dödliga, om du t.ex råkar slå sönder ngt., som släpper ifrån sig giftig gas - i värsta fall kan t o m dödsfall inträffa, och det är ingen som vill riskera det. Detta kan också vara en anledning till varför forskningsanläggningar troligtvis ej kan ta emot praktikanter från en grundskola.

    Tips: om det blir så att praktik-perioden närmar sig och du ej har någon plats, kanske du kan tänka dig att ha Prao på en eller flera gymnasieskolor - prova-på-dagar på gymnasiet, i så fall på Naturvetenskapsprogrammet>> kanske?

    Vänligen

    Julia syv