David
    Hejsan!

    Jag sökte högskola häromdagen i ämnen som kräver matte 3b. Jag läste matte C på gymnasiet och blev tyvärr underkänd. Jag undrar om det är möjligt att göra en prövning eller läsa upp betyget så här sent?

    Problemet för mig är att jag inte vet vart jag ska vända mig. I min hemkommun verkar det som att man var tvungen att anmäla sig redan i januari.

    Finns det möjlighet för mig att läsa upp betyget så att jag har möjlighet att komma in på min utbildning redan i höst?
    • Anna : Var bor du? I vilken del av Sverige? Prövning gör i två delar: skriftlig&muntlig som ligger ofta 2 v emellan - och du behöver åka till prövningslokal minst 2 ggr. Därför är det bäst att söka på nära håll.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David!

    Som du kanske redan vet själv så är det 20 juni 2016 som är sista dag att komplettera med betyg, om du söker till högskola till hösten.

    Prövning får man göra i vilken kommun som helst, så du får titta på alla de olika kommuner. Däremot läsa kurser kommer du inte kunna i en annan kommun än den, som är din folkbokföringskommun.

    en 100 poängskurs som Matte 3b och matte 3c är - läser man på heltid på 5 veckor. Teoretiskt sett är det därför inte omöjligt att hinna läsa den. Frågan är dock om komvux i din kommun kommer att ge dig möjlighet att läsa den nu, så att du hinner komplettera innan 20 juni.

    Om du anser att du har kunskaper, som räcker för att få lägst betyget E, kan du ansöka om Prövning i vilken kommun som helst. Det finns tyvärr inte någon samordning mellan prövningar i olika kommuner och man får vända sig till varje kommun separat - läsa på hemsidan och/eller ringa/maila till dem - för att få reda på om möjlighet fortfarande finns att hinna göra prövning. Det är nu väldigt ont om tid och jag råder dig sätta igång direkt med att leta rätt på möjlighet att göra prövning.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Vilket supersnabbt och bra svar. Tusen tack!
    • Peter : Vi kan försöka hjälpa dig att leta - men då måste vi veta inom vilken geografisk område ... dvs var du bor idag.
    • Peter : Du kan också testa prata med rektor på din gamla gymnasieskola - om de vill hjälpa dig nu. Din gamla gymnasieskola har egentligen inte några skyldigheter gentemot dig längre - men de kan vara "snälla" och låta dig göra prövning på skolan - t.ex skulle du kunna delta i Nationella provet i Matte 3b, med de nuvarande elever på skolan men sedan måste läraren också göra mungligt genomgång/test med dig. Avgift som skola får ta från dig är max 500 kr. Du kan få ett Nej, men jag råder dig att fråga. Din motivering är att kursen ingick i din studieplan (Matte C heter numera Matte 3b elle 3c och b-spår är lättare, så be att få göra prövning i 3b) och du fick IG i kursen och som "gammal elev" behöver nu hjälp och ber snällt... Det kan gå! Vi håller tummarna!
    • : Hejsan! Jag bor i Katrineholm. Jag har försökt på alla gymnasieskolor samt viadidakt/komvux här i kommunen de senaste dagarna men tyvärr utan resultat. Jag har även kollat med flera närliggande kommuner... Det närmsta jag hittat är ju tyvärr prövningsenheten i göteborg, 35-40 mil bort.
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej på dig!

    Nu frågar du inte om tips på anra utbildningar, men det tänker jag ge dig i alla fall. :)

    Om vi leker med tanken att du tyvärr inte hinner komplettera med betyg i matte 3 och kommer få besked OBEHÖRIG på din ansökan till den utb som du sökte nu... vad gör du i så fall till hösten, mer än läser upp matte 3 på komvux?

    På heltid läser man matte 3 under fem-veckors period och resten av höstterminen?

    Därför har jag ett förslag för dig att söka flera utbildningar, som inte kräver matte 3. Nu vet jag inte inom vilket område du söker - men se själv på www.yhguiden.se - alla yrkeshögskoleutbildningar och så vet du säkert själv att på www.studera.nu - hittar du det som finns inom högskola/universitet.

    Till högskola/universitet är det sista dag att söka idag, 15 april.

    Men till yrkeshögskola kan man många gånger söka senare. Varje YH har olika ansökningsperiod - många har 15 april som sista datum, men många har senare... och så är det inte riktigt så strikt som på högskolenivå: man kan ofta söka efter sista ansökningsdag och man kan få plats på YH även om man inte uppfyller alla behörigheter, som de kräver.

    Däri mitt råd: se på www.yhguiden.se och sök till alla de yh som verkar roliga och passande. Det är obegränsat antal YH du får söka. Och det helt oberoende av att du söker till högskola/universitet.

    Ha det bäst!

    Peter SYV

    • : Hejsan! Jag sökte väldigt många IT-utbildningar, vissa krävde matte 3b, andra inte. Min toppval hade det som krav dock. Så jag planerar att läsa upp matten i höst samtidigt som jag jobbar med just IT, men inte riktigt inom det område som jag vill. Jag sökte främst olika utbildningar med inriktning på programvaruteknik. Jag ska absolut kolla upp yh!
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vi fick tips att man på Prövningsenheten i Göteborg fortfarande kan anmäla sig till Prövning i Matte 3, men sista dag att anmäla sig blir 21 april, dvs om tre dagar - och då anmäler man sig till prövning 19 maj 2016.

    För att komma till Prövningsenhetens hemsida klicka här>>

    • : Hejsan! Tack för tipset. Jag velar fram och tillbaka om jag ska åka genom halva Sverige. Det verkar ju vara det enda alternativet dock.
    • Anna : OBS! sista dag att anmäla sig till prövning i Göteborg är IDAG, den 21 april. Så du måste tyvärr bestämma dig fort. Tråkigt att behöva åka så långt, jag förstår... Vi har också letat och frågat överallt och också hittade endast den här möjligheten på Prövningsenheten i Göteborg. :(