w
    Hej! Jag går i restaurang och livsmedelprogrammet, vilket betyder att vi har läst Eng 5 och Ma1a. Vilken väg ska man ta för att kunna bli läkare eller pilot?
    Har gått in i olika sidor och läst om dom och det behövs Kemi2, biologi2, fysik2 och Ma4 på läkarutbildningen. I pilotutbildningen är det Eng6, Ma2b, fysik 1a.

    Vart ska man gå/ansöka för att skaffa sig dessa betyg? Är det komvux eller högskola osv. Kostnader? Finns det i sin hemkommun t.e.x Bollnäs?

    Får man något bidrag/studiehjälp när man pluggar vidare eller när man läser upp dessa betyg, om man nu tänker bo kvar hemma tills man pluggat färdig eller om man vill bo själv? Om ja, måste man betala tillbaks och hur mycket får man?

    Är det så att man t.e.x måste läsa Kemi1 innan man läser kemi2? Eller kan man läsa Kemi 2 direkt? Hur är det med sånt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej W,
    jag ser att du är 19 år och läser på gymnasiet. Läser du åk3 nu och blir klar med gymnasiet till sommaren 2018?
    Behörig till läkarprogrammet och/eller till pilotutbildningen kan du bli både på komvux, på en folkhögskola eller om du skaffar dig kunskaper genom självstudier och gör prövningar. Ännu ett alternativ är att söka till ett tekniskt/naturvetenskapligt basår på högskolenivå.
    För att bli behörig till basåret på högskolenivå måste man ha Examensbevis från gymnasiet och godkända betyg i engelska 6 och i Svenska /eller svenska som andraspråk/ 2 och 3 samt i matematik 2;även matematik 3 kan krävas på vissa högskolor/universitet.

    När du får Examensbevis eller Studiebevis efter att ha på gymnasiet läst i 3 år, kan du söka både till komvux och till flera olika folkhögskolor. Komvux är det i den kommunen där du är folkbokförd som du bör söka till. Ansökningsperiod ligger ofta på våren - till start hösten, dvs man gör ansökan redan i mars/april för att kunna börja läsa i augusti. För vad som gäller för Komvux i Bollnäs - var god läs på www.hufb.se/vuxenutbildning/cflbollnas/komvux

    Du frågar om man måste läsa Kemi 1 först, innan man kan läsa Kemi 2. Svaret är att komvux gillar inte ge plats på kurser där man har små chanser att lyckas få godkänt betyg, därför säger de ofta Nej om man utan godkänt betyg i kemi1 söker läsa kemi 2. Men det är upp komvux, egentligen... att bestämma det och svara på den frågan.
    Personligen rekommenderar jag att först läsa kemi 1 och sedan kemi 2... för att även om man blir antagen direkt till kemi 2, har man små chanser att klara kursen, därför att man saknar förkunskaper.

    Detsamma gäller inom andra ämnen också; svårt, kanske t o m omöjligt att få godkänt betyg i Fysik 2, om man ej har tillräckliga förkunskaper i en underliggande kurs, som är fysik 1a.

    Du frågar också om studieekonomi. Det är CSN som beslutar och betalar ut studiestöd. Det är från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år, som man har rätt till STUDIEMEDEL.

    Innan dess har man - om man läser på Heltid på gymnasial nivå - rätt till Studiehjälp. Har man låg inkomst, kan man som ungdom även ha rätt till >> Bostadsbidraget från Försäkringskassan.

    CSN kan vägra bevilja studiemedel för framtida studier, om man ej klarade av få godkända betyg när man bedrev sina "tidigare studier" för vilka man fick studiemedel.

    Återbetalningsskyldig brukar man inte bli, om man ej avbryter sina studier och fortsätter ta studiemedel, trots att man ej längre studerar. Så länge man studerar har man rätt att fortsätta ta studiemedel inom den redan beviljade perioden; men klarar man inte få godkända betyg, kan CSN vägra bevilja en ny period med studiemedel.

    • : Nu när jag bara har läst Eng 5 och Ma1a, kan jag söka mig på komvux och läsa eng 6 och Ma2b? Eller måste man börja på Ma1b, Ma1c osv? Hur många olika Ma finns det? Och hur många Ma måste man läsa för att komma till Ma2b?
    • : Om man vill ha förkunskaper innan man läser Ma2b? Samma fråga för fysiken också, vad kommer före fysik 1a?
    • Liselotte : Efter matte 1a kan du direkt läsa 2b (du behöver alltså inte läsa matte 1b eller 1c). Det finns "många olika matte-kurser" men för att "komma till" matte 2b räcker det att man har godkänt betyg i NÅGON MATTE 1-KURS, dvs i matte 1a ELLER i matte 1b ELLER i matte 1c.
    • Liselotte : Före fysik 1a är det Grundskole-fysik. Fysik 1a är Första kurs i fysik på gymnasiet. Efter fysik 1a kan man läsa Fysik 2. Sedan finns det också Fysik 3, men den är inte obligatorisk - utan läses endast av dem som är mycket intresserade av fysik och t.ex vill bli Fysiker i framtiden.
    Läs alla kommentarer