Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kristian,
    när man är under 18 år och exempelvis inte kan ha körkort, och inte får jobba "obehindrat" /ex. får inte jobba ensam, inte på nattetid - och inte ha för stort ansvar för exempelvis pengar eller värdesaker och får inte bära för tunga saker... det finns begränsningar i vikt på vad en person som är under 18 år får ta hand om och förflytta.../ - då är inte arbetsgivaren så där jätteintresserad av att anstränga sig för att anpassa arbetsuppgifterna... när det finns de som är över 18 år och har körkort och kanske t o m kan få "rabatt" från Arbetsförmedlingen, ex. om de har rätt till någon form av anställningsstöd och arbetsgivaren ska betala endast en del av deras lön och resten ska Arbetsförmedlingen betala... varför ska då arbetsgivare anställa någon som inte kan köra bil, inte får jobba ensam, inte får ansvara för "det ena... och det andra" - och betala full lön?

    Om du vore en arbetsgivare själv, hur skulle du ha gjort?
    Skulle du valt någon utan begränsningar i arbetstider, vikter, villkor och som även kan köra bil och kanske har tillgång till egen bil + har tidigare goda referenser från flera arabetsplatser + har "rabatt" från Arbetsförmedlingen?
    --- eller skulle du anställa en 17-åring och betala full lön till honom?
    *****************
    Eftersom det inte finns någon garanti på att få jobb och arbetsgivaren får anställa vem hen vill (förutom inom de Reglerade yrken >> och förar-yrken, förare av fordon, men det är inte aktuellt för dig som är under 18 år) - är det i så fall att vara mycket envis och söka överallt + hoppas på tur;
    och jag skulle inte avfärda kommunala jobben - för att ett jobb även med lägre lön är bättre än inget jobb. Och det är inte endast lönen du får på ett kommunalt jobb... du får kontakter/referenser, arbetslivserfarenhet, ngt. att skriva i din CV när du söker andra jobb senare.

    Se om tips och länkar - i >> yrke/sommarjobbare kan vara till någon hjälp! och LYCKA TILL! du får gärna höra av dig längre fram och berätta hur det går!