Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Isadora;
    Om du menar den här YH >>, så är behörighet till den: gymnasiekompetens + godkända betyg i följande kurser:

    ... kursen du behöver läsa hteter, alltså, Naturkunskap 2.

    Nk2 baserar sig på Nk1b eller på Nk1a2;
    om du endast har betyg i Nk1a1 - i så fall behöver du läsa nk1a2 och sedan nk2.
    Du vänder dig - för att söka kurser i gymnasial nivå - till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Andra alternativ - folkhögskolorna
    eller självstudier och göra Prövning.

    OBS! yrkeshögskola kan ta in Obehöriga, om de har en ledig plats och tycker att du ändå kan klara av utbilningen, trots att du inte har betyg i alla kurser som krävs - så sök ändå! men planera samtidigt för att komplettera med  Naturkunskap.