Paulina
    Vart vänder man sig om man vill få inspiration och hjälp om vad det finns för yrken och utbildningar i sin kommun? Vad jag har sätt finns det t.ex syv på högskolan eller komvux, ingenstans man kan prata med någon så man får veta om alla??

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Paulina,

    www.framtid.se - presenterar vi tusentals olika yrken.
    SYV på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd - borde du kunna boka tid hos - för vägledningssamtal.
    Veta om "alla" yrken och utbildningar är kanske omöjligt. Detta för att det uppskattningsvis finns circa 8.000 olika yrken och jätte-jättemånga olika utbildningar och ingen vet allt om dem alla.

    Andra ställen som du kan vända till är - Arbetsvägledare och övrig personal /arbetsförmedlare/ på Arbetsförmedlingens olika kontor.
    I olika kommuner finns det också lite olika "lokala lösningar" - i vissa kommuner finns det Vägledningscentra.
    Om du berättar i vilken kommun du är folkbokförd och inom vilket område som dina intressen ligger, kan vi - förhoppningsvis - ge ett bättre svar.

    Vänligen
    Julia syv