Anonym
    Jag funderar på att gå allmän kurs på en folkhögskola men har redan grundläggande högskolebehörighet. Kan man gå den även om man redan har högskolebehörighet?
    Att gå allmän kurs skulle vara ett sätt för mig att kunna få studieomdöme att sedan kunna söka till högskoleprogram via folkhögskolekvoten. Stämmer det att man behöver gå allmän kurs för att kunna söka via folkhögskolekvoten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Du får söka till folkhögskolornas allmänna kurser (i hela Sverige), men om någon folkhögskola kommer att ta in dig - kan inte vi svara på. Folkhögskolorna prioriterar personer som ej har läst på gymnasial nivå och som kan därför läsa på deras allmänna kurser i 3 år (vilket är vanlig tid att läsa på en folkhögskolans allmän kurs).
    Om någon folkhögskola tar in dig, kan du uppnå möjlighet att få Omdöme om grundläggande behörighet på ett läsår. Och i så fall kan du söka till högskola även i BF-urvalsgruppen.

    Vänligen
    ANNA