caroline
    Jag undrar om det finns regler vem som får kalla sig yrkesvägledare i grundskolan? Eller kan vem som helst arbeta som SYV i grundskolan? På vår skola presenterade man oss för en person som "yrkesvägledare" som vi senare fick veta inte har någon SYV utbildning är det lagligt?
    • SYV-besökare : Jag har haft SYV-kollegor som var utbildade Lärare, Informatörer och en Journalist, faktiskt. :)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    En Behörig studie-& yrkesvägledare har examen från studie-& yrkesvägledarprogrammet men det jobbar många obehöriga ... Det är ungefär som med lärare: när det inte finns en behörig, anställs en person som ändå anses kunna göra jobbet.

    Det finns ex när man med endast gymnasial utbildning arbetar som lärare- se Yrke/juniorlarare>>>

    men vi har ännu inte hört talas om exempel när man utan någon form av högskoleutb får anställning som SYV ... De utb som man brukar ha om man anställs som SYV är fritidsledare, personalvetare, informatör, kommunikatör, marknadsföring i någon form eller lärare.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Caroline,

    jag håller med Mikael /dvs håller med vad han svarade/. Men jag vill komplettera hans svar.

    Det finns många exempel när Studie- och yrkesvägledare har genom sin långa arbetslivserfarenhet blev "de facto behöriga", dvs de fick sin anställning för många år sedan /på diverse olika grunden/ och sedan genom lång arbetslivserfarenhet anses ha skaffat sig de kunskapr som SYV ska ha.

    Eftersom SYV är ej ett legitimationsyrke (till skillnad från lärare)  - och det finns inte någon "certifiering" eller "diplomering" heller, utan det finns endast Examen från Studie- och yrkesvägledarprogrammet (eller avsaknad av sådan examen) så kan man endast vara Behörig SYV eller Obehörig SYV. Syv-ar som har ingen syv-utbildning är obehöriga /i formell mening/ men både de själva och ofta också arbetsgivare anser de vara "de facto behöriga" pga de har "annan relevant utbildning" och/eller arbetslivserfarenhet som SYV.

    Behöriga SYV-ar bör prioriteras och få jobbet som SYV "före" de obehöriga. Men ibland tycker arbetsgivare att andra saker är viktigare, t.ex om en person blev övertalig och som i grunden har sin tillsvidare anställning och ändå "kostar pengar" /har rätt till sin lön/ - kan man bli omplacerad till en SYV-tjänst (om bedömning görs att personen kan med tillfredställande resultat göra SYV-jobbet).

    Du skriver i din fråga om att en ny SYV ("yrkesvägledare") inte har behörighet och frågar om det är "lagligt". Frågan är om tjänsten var utannonserad och om någon behörig SYV sökte... om ingen behörig SYV sökte, måste man anställa en obehörig (vad är annars för andra alternativ?... inte ha någon SYV över huvudet taget?). Om det däremot var så att någon behörig SYV sökte jobbet men fick inte det, utan en obehörig anställdes - då är det inte bra. Den behöriga syv-en som inte fick jobbet kan överklaga tillsättning av tjänsten.
    Du kan också fråga Skolverket och en "kommunjurist" /speciellt om det handlar om en kommunal skola/. Men, som sagt, det som spelar stor roll är - om tjänsten var utannonserad eller om det var en omplacering av en redan tillsvidareanställd person; om det är en tillsvidare tjänst eller längre vikariat eller en kort vikariat... Vikariat som är kortare än fyra månader behöver inte "komma ut i annonser" säger Arbetsförmedlingen. Då kan arbetsgivare ibland göra ett sådan upplägg att de "skapar" evikariat på t.ex 3 månader och de behöver inte annonsera tjänsten utan kan anställa vem de vill; sedan förlänger de vikariatet några ggr. Och om en tillsvidare anställning utannonseras och ingen behörig söker, då finns det redan en person med "rätt" erfarenhet (som redan hade det jobbet ett bra tag) ... och då anställs den personen, allt som oftast.

    Jag vet inte alls hur tillsättningen av jobbet gick till /i ditt exempel/. För att kunna säga någonting vettigt, måste man ha mycket mer information. Och frågan är egentligen en Arbetsrättslig fråga och inte en SYV-fråga.... :)

    Vänligen

    L.

    Liselotte