Miranda
    Hej!

    Jag är 17 år och har gått stylist i 1 år. I tvåan hoppade jag av då jag bestämde mig för att flytta till Norge i 1 års tid och plugga på distans.
    Nu när jag ska söka in mig till distans gymnasiet så vill dem ha mina betyg jag fick i både 9an och mitt första år på gymnasiet men jag vet inte hur man ordnar det.
    Vem ska jag vända mig till? Ska jag ringa min hemkommuns gymnasie syv eller finns det någon annan man ska prata med?
    tack på förhand
    Miranda

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Miranda,

    Slutbetyg borde du ha fått "i handen" när du slutade på grundskolan. Se om du har det dokumentet hemma bland "viktiga papper". Om du inte hittar det - vänd dig till den grundskola där du gick när du gick vårterminen i åk9. Det är ofta Utbildningsadministratör på skolan som skriver ut kopior på slutbetyg på grundskolan.

    Ang. gymnasiala betyg - så är det i första hand den gymnasieskola där du gick och fick de betygen. Också utbildningsadministratör i första hand, som kan heta t.ex rektors sekreterare eller skoladministratör eller administrativt ansvarig - olika arbetstitlar förekommer.

    Om du berättar vilken gymnasieskola det handlar om kan vi hjälpa dig med kontaktuppgifter till skolan. Vi kan också skicka förfrågan till skolan om hur det brukar gå till just på deras skola när en f d elev vill få tag på sina "kursbetyg" eller Studieintyg (för att jag tror det är just STUDIEINTYG som du kommer att få ut - en förteckning över lästa kurser med eventuella tillhörande betyg).

    Bästa hälsningar

    ANNA