emelie
    Hej!
    Jag ska få mitt slutbetyg utfärdat för att kunna söka vidare till högskola.
    Jag vände mig till studievägledarna där jag studerat senast, i Väsby kommun. Däremot är jag folkbokförd i Uppsala.
    I Väsby hävdade de då att jag måste få slutbetyget utfärdat i kommunen där jag är folkbokförd, medan de i Uppsala säger att jag måste vända mig dit där jag senast studerade. Vad är det som gäller egentligen? I vilken kommun ska jag få mitt slutbetyg utfärdat?
    Tack!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emelie,

    behöver du läsa mer för att uppnå kraven och kunna få ett Slutbetyg?

    Om du behöver läsa mer, då ansöker du om kurser på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd och jag råder också göra planering av Slutbetyg med syv på komvux.

    Om du inte behöver läsa mer, utan du uppnådde kraven redan där du studerade senast, dvs i Väsby, då vänder du dig till Väsby och ber dem utfärde ditt Slutbetyg.

    Om du är osäker ang. om du redan nu uppfyller kraven eller om du behöver läsa mer - tar du alla dina betyg till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ni tittar tillsammans på dina betyg och om syv kommer fram att du inte behöver läsa ngt. mer - kan syv-en i din nuvarande kommun hjälpa dig med kontakter till komvux i din "gamla" kommun.

    Hälsningar

    Peter syv