Elin
    Hejsan! Mitt namn är Elin, är 22 år och tog studenten som undersköterska år 2015. Har alltid velat studera utomlands men har aldrig blivit av pga kostnaden, men detta år så vill jag börja göra en plan till att kanske kunna söka nästa år! Har velat gå språk utbildning i Japan sedan jag var liten, och hoppas att jag kommer kunna göra det till framtiden! :)

    Det jag har problem med då är såklart hur mycket det kommer kosta? om jag KAN studera utomlands när jag har en lägenhet som jag måste betala? kan jag ta ett lån även om jag har lån på lägenheten? Jag jobbar som vikarie inom vården + inom skolan, men är det möjligt att studera utomlands om jag inte har en stabil inkomst? Pengar är nämligen väldigt illa därran för mig, och har säkerligen mer frågor än de som jag skrivit upp. Är bara väldigt intreserad av att kunna träffa nya människor och kunna plugga språk, men har ingen aning om vart jag kan börja eller vem jag kan prata med ang detta. Hoppas jag inte förvirrar er med mina frågor!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    En mycket svår fråga du ställer!

    Spara pengar och åk till Japan på semester i ett par veckor och undersök möjlighet till studier när du är "på plats" -är ett alternativ att börja ta steg mot ditt mål.

    Börja läsa japanska så fort som möjligt på egen hand eller på ett Studieförbund -är ett annat alternativ...

    Om inte pengarna vore ett problem, kunde du bara köpa en språkresa! Nu har du inte råd, om jag förstår dig rätt.

    Att söka till högskoleutbildning i Sverige där du läser japanska och där möjlighet till utbytesstudier kan finnas -är ännu ett alternativ.

    Under tiden du är utomlands -hyr ut din lägenhet, så att du får ersättning för den tiden du inte bor i lägenheten.