Q
    Hej, jag började 1:an förra månaden och mitt programval känns inte rätt. Jag valde ekonomiprogrammet (inr juridik) men jag vet inte om det valet passar just mig då lektionerna inte är lika intressanta som jag trodde att de skulle vara. Jag har alltid velat mellan att bli advokat och att bli civilingenjör och det är ju två HELT olika saker. Nu tänker ni väl säkert att jag bara borde byta till natur eller teknik linjen men problemet är att det inte finns några platser kvar i den skolan jag går i. Jag känner inte för att byta skola heller. Man läser bara till matte 2 (3 som individuellt val) men man behöver matte 4 och sedan ha även läst kemi för att komma in på t.ex KTH's civilingenjörsprogram vilket vi inte kommer att göra. Jag känner inte för att gå komvux då det verkar så himla stressigt. Snälla hjälp mig!!!!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Q,

    du är ännu mycket ung och kan ändra dig flera gånger innan du kommer på en eftergymnasial utbildning. Det kan också bli så att du om 2,5 år vill hellre jobba i några år innan du söker vidare, till någon utbildning. Det kan hända mycket när man är 16 år - du kan få nya intressen; du kan "fastna" för ngt. yrke, som idag kanske ännu inte finns - nya yrken tillkommer hela tiden, ex. Drönarpilot >> som inte fanns för bara några få år sedan.

    Att lektionerna inte är så intressanta som du trodde...? du hade kanske lite för höga förväntningar. Du kan läsa extra - utanför skolan; på egen hand - självstudier; sedan kan det också bli så att lektioner blir mer intressanta när ni kommer in på ämnena djupare, med tiden.

    Om du vill läsa fysik, kemi och t o m matte 4 för att bli behörig till Civilingenjörsprogrammet - behöver du komma in på teknik- eller på Naturvet.programmet. Finns det inte möjlighet att byta inom din skola och du inte vill byta skola, då kan du söka till åk1 till hösten 2018. Du kan annars prata med SYV-en på din skola och fråga om du kan läsa fysik, kemi och mer matte - som U-kurser (utökade). SYV-en kommer att fråga rektor, för att rektors beslut krävs. Rektor vill ofta först se resultat från åk1 - innan hen fattar betslut om att låta elever läsa U-kurser.

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp!

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : kan jag alltså då fortsätta gå ekonomi men även läsa fysik, kemi och mer matte samd
    • : samtidigt'?
    • Anna : Det beror på om din skola kan erbjuda det. Du kan inte kräva läsa mer matte, fysik och kemi - men du kan fråga och det kan gå. En viktig förutsättning är att du klarar åk1 med bra betyg. I annat fall kommer inte rektor bevilja dig läsa extrakurser, som inte är obligatoriska för ditt program.