Denise

    Hej! Jag går just nu i nian och jag har insett att jag blivit väldigt intresserad i no ämnena och att jag vill bli barnläkare. Jag har C i kemi, B i fysik, biologi och matte. Jag är inte den personen som lär sig jätte snabbt och behöver bara plugga nån timme max utan jag behöver ändå plugga några timmar, vilket jag inte har så stort problem med. Då jag vill bli läkare så behöver man nästan A i typ alla ämnen i gymnasiet för att bli behörig till universitet. Men på grund av att jag har hört att det är väldigt svårt på natur och stressigt och att man ändå bör vara ganska duktig och se logiken rätt så snabbt, gör det att jag drar mig lite tillbaka. Jag vill ju inte bara få ett C i ämnena om jag väljer natur för att sedan behöva gå komvux. Därför tvekar jag lite och undrar om jag kanske ska gå ekonomi juridik, för att sen gå ett naturvetenskapligt basår. Men jag känner ändå att no ämnena intresserar mig mer än so ämnena. Men det är just på grund av att jag har hört att det är jätte svårt på natur och att no ämnena i gymnasiet inte är som i nian utan att de är väldigt mycket svårare, som gör att jag inte vet vad jag ska göra. Tack i förhand!

    • : Hej! Jag är ingen syv men om du är intresserad av no-ämnena kommer du säkert tycka att det är kul att gå natur. Det kommer vara svårare än i grundskolan, men du kommer också utvecklas som person och lära dig att hantera studierna bättre. Studietakten är högre på natur - du kommer i princip läsa dubbelt så mycket matte som de på ekonomi - men du kommer förmodligen också gå i en studiemotiverad klass där normen är att plugga snarare än att tramsa bort lektionerna, och det tror jag kan vara till stor hjälp. Jag gick inte natur själv, men jag har många kompisar som trivdes på natur just för att de är intresserade av no-ämnena, på samma sätt som jag trivdes på samhälls eftersom jag är mer intresserad av so-ämnena :)
    • Julia : Tack Jonas för din kommentar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Denise,
    om ditt mål är att bli barnläkare och du behöver därför komma in på läkarprogrammet (där höga betyg eller högt resultat på högskoleprovet krävs) så kan vägen ligga bl.a genom VO, vård- och omsorgsprogrammet; efter VO kan du komma in på naturvet.basår om du under VO läser kurser för grundläggande behörighet (svenska 3 och engelska 6) + matte 2 som valbar kurs.
    Fördelen med att gå på VO är att du kommer i kontakt med "med.fall"/medicin/sjuka personer (på praktiken, som ingår med minst 15 veckor) redan på gymnasiet - då kan du känna på hur det är att vistas och jobba nära sjuka personer - vilket läkare gör - och då kan du bättre bästämma dig om vad som passar dig ...
    ****
    Vill du gå på ekonomiprogrammet - så är det inte heller uteslutet att du på sikt kan komma in på läkarprogrammet. Ekonomipr. är högskoleförberedande och du blir då troligtvis behörig till nat.vet.basår. På EK/juridik ingår inte matte 3, men välj, om möjligt, matte 3b som valbar kurs - för då får du större frihet att välja vilket lärosäte du ska läsa nat.vet.basår på. Som det är nu så krävs det alltid matte 2 men på vissa lärosäten (i Stockholm och i Göteborg - i första hand...) krävs det högre matte-behörighet: godkänt betyg i matte 3. Behörighet till nat.vet.basåren han ändras: det kanske om 3 år krävs matte 3 på ännu fler lärosäten - därför rekommenderar vi planera på att läsa matte 3 på gymnasiet. Annars kan man komplettera efter gymnasiet.

    Kika även på andra yrken - t.ex:
    framtid.se/yrke/fysiker
    framtid.se/yrke/kemist
    framtid.se/yrke/biomedicinare
    framtid.se/yrke/embryolog
    framtid.se/yrke/barnmorska
    framtid.se/yrke/specialistsjukskoterska
    framtid.se/yrke/barnsjukskoterska