Anna
    Hej,

    Jag har kommit in i Stockholms universitet och Örebros universitet inom ekonomiprogrammet men själv är jag en sportig tjej. Spelat basket hela mitt liv och vill/ville bli sjukgymnast.
    Jag har bott I London mer än 2 år snart. Grejen är att jag kom in i London också, kunde studera sport and exercise science men de måste jag ta lån. Kunde åka till Canada men då gäller CSN också. Jag har varit stressad och sjuk p g a detta. Vet inte vad jag ska ta och vad jag brinner för. Jag var i Sverige för en vecka sen men ville bara tillbaka till England. Känns konstig att vara där.

    Något stoppar mig pga lån.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,

    de flesta studerande på eftergymnasial nivå tar lån. Annars skulle de inte kunna försörja sig. Ännu ett alternativ är att du jobbar i några år och försöker spara så mycket pengar som möjligt, ber föräldrarna eller andra släktingar om hjälp och sparar ihop tillräckligt med pengar först för att kunna sedan studera utan att behöva ta lån.
    Ännu ett alternativ är att du inte studerar utan söker de jobb du kan få utan att behöva studera.
    Det är de alternativ som finns, i alla fall de realistiska alternativen.
    Givetvis kan man hoppas att vinna mycket på lotto eller att ngt. annat händer som ger dig plötsligt mycket pengar - så att du inte ska behöva ta lån... men det är ren tur och man kan inte räkna med det.

    När man tar studielån, är tanken sådan att man efter sina studier ska kunna få en hög lön så att man kan betala tillbaka sina studieskulder.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    L.

    Liselotte