Alicia
    Hej
    Jag ska i år välja gymnasie men har absolut ingen aning om vad jag vill bli. Jag har funderat på något inom sjukvården men är inte säker på om det är något som jag vill fortsätta arbeta med i framtiden så vet inte om jag vågar gå vård och omsorg. Jag har även funderat på naturvetenskapliga programet men har ganska höga krav på mig själv och är osäker på om jag kommer klara av att läsa det pykiskt. Jag har även tänkt på samhäll med inriktning på psykologi då jag tidigare tänkt på att arbeta som kuraror eller psykolog. Det ända som jag är säker på är att jag i framtiden på något sätt vill arbeta med människor. Mina favorit ämnen är dessutom språk så har funderat på internationel baccaalaureate. Vad skulle ni rekommendera?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia,

    Jag vill råda dig gå på öppna hus på flera olika gymnasieskolor och helst också boka "skugga" /bli gymnasieelev för en dag/ på några olika gymnasieprogram.

    Det finns ännu gott om tid. Du kan ändra dig fram till sista dagen i omvalsperioden senare på våren. Läs på om olika gymnasieprogram >>; gå på öppna hus och andra aktiviteter som exempelvis infömöten, prova-på dagar mm, skugga helst minst en dag på varje av de gymnasieprogram som du är intresserad av.

    Det är bra att veta att många kurser är exakt samma på alla de olika nationella gymnasieprogrammen - exempelvis läser alla matematik 1, svenska 1, relitionkunskap 1, engelska 5 och Idrott och hälsa 1; alla läser också samhällskunskap och historia, men inte lika mycket inom de ämnena...

    IB >>, däremot, skiljer sig rätt mycket från de svenska gymnasiala utbildningar. Undervisning på IB är på engelska och man läser vanligtvis mer inom vissa ämnen, som samhällsvetenskap och naturvetenskap på IB, än på de nationella svenska program.

    Vilken utbildning som passar dig bäst kan ingen veta med 100% säkerhet; detta bland annat även pga du växer, utvecklas och förändras. Det du vill idag kanske inte alls är detsamma som du kommer att önska om 10 månader, när nästa läsår börjar; och ännu mindre vet vi om dina planer och önskemål om några år, när du går ut gymnasiet.
    Det är inte vanligt att man vid 15-års åldern är säker på sin framtida yrkeskarriär. Mycket vanligare är att man ändrar sig flera gånger och ibland också - mänga gånger.