Samantha
    Hej!

    Jag undrar om universiteten prioriterar de som har lagt deras utbildning längst upp på listan eller om dom är helt ovetandes om vart på listan dom ligger?

    Mvh
    Samantha

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är endast som AU, alternativt urval, urvalsgruppen används och du kommer att prövas i den ovanliga urvalsgruppen, som det kan spela roll; det står i så fall i villkor för vem som kan söka i AU gruppen, att "du måste söka den här utb i första hand".... Men annars så konkurrerar du med "siffror", t.ex 19,45 i meritvärde och 1.2 på högskoleprovet. Är din "siffra" högre än dina konkurrenters, kommer du in, och var den utbildning ligger på din prioriteringslista, spelar roll på så sätt att du inte kommer att prövas till de alternativ som du prioriterat lägre än det alternativet där du är Antagen.