Tara
    Hej jag behöver hjälp! Jag heter Tara och är 13 år jag har velat bli veterinär sen jag föddes men speciellt hästar. Jag har bäst betyg i skolan men jag har något problem och det panik och stress. Jag vet inte hur men jag kan typ inte äta eller sova te.x natten innan ett prov eller t.o.m ett läxförhör. Jag vet att man inte borde bli såhär speciellt när man bara är 13 jag vill verkligen ha ett bra liv i framtiden. Jag behöver verkligen hjälp kan någon berätta varför jag är såhär? För att jag har en massa vänner och dom är bäst och stöttar mig men jag kan inte tänka. Jag är så rädd för prov så att jag skakar för det mesta det börjar att bli läskigt jag pratar bara med min mentor om det men jag ska sluta. Kan någon berätta en bra utbildning jag kan koncentrera mig på?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tara,
    jättetråkigt att du känner dig mycket stressad inför prov och förhör. Har du pratat med kurator och/eller med skolsköterskan?
    Nu, under sommarlovet - blir det inga prov... men du kan söka på Vårdcentralen - prata med en sjuksköterska där som kan kanske råda dig var och hur du kan söka hjälp.
    Studie- och yrkesvägledare är tyvärr inte utbildade i just den frågan som du ställer. Därför kan vi bara ge allmänna råd om att äta rätt, motionera, skaffa sig en hobby>> och försöka "växa ur" det problemet du har - och de råden kan hjälpa, men jag kan inte garantera att de hjälper. Det beror på orsaken och även på grad och omfattning av ditt prov-stress-problem.

    Det kan gå över till hösten... eller så gör det inte det och du kanske behöver gå i samtalsterapi och kanske t o m medicinera lite... det vet inte jag som är SYV och som saknar nödvändig kompetens på det område.

    Mina råd till dig är att du berättar precis som det är för dina föräldrar/vårdnadshavare. De är vuxna med mer erfarenhet och tänker på ditt bästa och också känner dig väl - därför kan de ge bra råd och hjälpa till att hitta lösning på problemet.

    Hoppas någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar och med förhoppning om en bra sommar!

    Julia SYV