Christian

    alltså jag blir så jävla förbannad vad fan är det för fel på utbildningssystemen i Sverige ? de är ju helt värdelöst på alla sätt något kan vara uselt. De finns alldeles för många flumlinjer som inte är något annat än rena skämtet jag blir så arg ungdomar som går ut i arbetslöshet, och aldrig kan komplettera eller göra sig kvitt sitt förflutna på grund av sjuka regler, och här kommer mitt ärende in i bilden, nu är det länge sen jag gick gymnasiet och jag råkade dessvärre gå en riktig clown linje som inte gett mig någonting, och nu straffas jag för de för att ja råkade få precis 2300 godkända poäng typ 200 poäng ig, varpå allt i princip är flumkurser jag inte kommer någon stans med, ja och efter gymnasiet kompletterade jag med rätt mycket naturvetenskapliga kurser har läst tom matte 5 fysik 2 kemi 2, men de hjälper ju inte i alla fall då ja har massa flumkurser från gymnasiet i gymnasiebetyget som gör så att ja inte kan komma någon vart alls, förstår ni mitt dilemma systemet är ju helt sjukt, hade ju varigt bättre att ha streck i allt och läsa in en gymnasieexamen på komvux istället när man vet vad man vill eller har motivationen att studera för bra betyg för att kunna konkurrera med alla andra, istället för att behöva dras med betyg man inte vill känna sig vid, jag stör mig väldigt mycket på detta och till råga på allt är de i mot och mycket en inkompetent studie och yrkesvägledares fel som nekade mig att byta när jag gick gymnasiet, till el för att bli elektriker då hon påstod att jag redan bytt en gång vilket var sant men ja var bara 18 då hon sabba allt för mig , ja tänkte desvärre inte på att kolla upp de , hoppa av eller prata me rektor så de rann ut i sanden och sen tre år senare stog man där med ett slutbetyg man inte kommer någon vart me då de inte är behörighetsgivande kurser ett smack, och de är väll typ 10 eller 11 ja jag var typ inte i skolan då för ja var less men nu blir de ju ett straff att dras med den skiten, de jag hade velat var ju så klart att bli av med gymnasiebetyget helt och hållet då de bara sabbar för mig, även om jag läst mycket matte och fysik, är för övrigt bra på matte, men de kan ja väll också säga att när ja skulle börja gymnasiet var det inte riktigt någon som uppmuntra till att hitta sin talang eller de man hade fallenhet för utan de va bara mer gå gymnasiet lycka till, ja blev t o m blåst på att gå på öppet hus då speciallärare över mitt huvud tyckte ja skulle gå i en liten grupp för att ja har asperger helt fel, gick som sagt en annan flumlinje efter det och de var då ja blev blåst på att byta till el . så vad har ni för råd till mig? hur kan ja någonsin få ordning på studiesituationen och skaffa mig en utbildning när ja straffas för att ja har massa skitkurser från ett skräp program ja måste dras med hela tiden, och sen vill jag avsluta och säga att de är ju ljusår mellan olika program i gymnasiet, de borde vara kriminellt att erbjuda gymnasieprogramm som stänger dörrar snarare än öppnar dörrar jag personligen har alldrig lärt mig ett jävla dugg i skolan ändå är ja bra i matte programmering t.e.x de har ja lärt mig helt själv, nej allt är ren dynga förutom Natur och teknik egentligen enligt mig, de måste lyftas fram tydligare av er, För dom som inte gått Natur eller Teknik är de ju kört för om dom gått någon pajaslinje som skolverket fått för sig ska finnas, ja blir förbannad för ja känner mig så jävla lurad, ja förstår väll att inte alla kan bli läkare eller ingenjörer men vafan man ska väll lära sig något i skolan eller på de flesta andra linjerna är de ju fan bara sitta och hålla på med mobiler , suddgummin och allt vad de heter, nej svenska gymnasieskolan störta skämtet ever endast natur eller teknik har i mitt tycke en bra utbildning inte ens samhälle är egentligen någon märkvärdig eller bred utbildning över huvudlaget, ber om ursäkt om ja höjt tonen i inlägget men ja är så trött på svenska skolan i synnerhet gymnasieskolan men vad kan jag göra ?

    3 Svar

    Daniel SYV

    Hej Christian,

    du har givetvis rätt till att ha din åsikt. Du har upplevt din gymnasietid som "misslyckad" vilket jag beklagar.

    Jag tycker du absolut ska kontakta både Skolverket och politiker och berätta om dina upplevelser av utbildningssystemet i Sverige, och vi hoppas det blir en ändring.

    Det är många som har väldigt Olika åsikter om utbildningssystemet, men utan tvekan finns det mycket man önskar vore annorlunda - här håller jag fullständigt med dig om.

    Om jag förstår dig rätt, så har du ett Slutbetyg med många kurser som är betygsatta med lägre betyg och som du nu inte kan läsa upp för att det är gamla kurser som inte har motsvarighet i det nya systemet, stämmer det?

    Om du vill in på högskola - råder jag dig göra Högskoleprovet. Behörighetsgivande kurser borde det gå att läsa på komvux, om det vore så att du idag inte är behörig, eller på tekniskt/naturvetenskapligt basår.

    Jag undrar också om du känner till Yrkeshögskoleutbildningarna>>>?

    Hela utbudet finns på www.yhguiden.se och yrkeshögskola kan göra undantag och ta in även obehöriga. YH gör annars bedömning på "sammantagna meriter", betyg + arbetslivserfarenhet + resultat av tester och intervjuer.

    Vilket yrke vill du helst arbeta inom? Kika gärna på yrkespresentationerna på www.framtid.se

    Du får gärna återkomma och vi ska göra vårt bästa på att svara på dina frågor och ge dig all hjälp som vi kan ge!

    Hälsningar

    D. SYV

    • : Tack snälla för ditt inlägg uppskattas verkligen ja, jag känner verkligen att jag har gått miste om väldigt mycket, och det känns väldigt tungt givetvis, givetvis har jag ifrågasatt mig själv många gånger att jag skulle gjort si och jag skulle gjort så, men kontentan blir i all fall att ja tyvärr inte fick dom rättigheter och hjälpen ja hade rätt till och tiden gick och ja mådde dåligt och de rann ut i sanden tyvärr, sen minns ja de så tydligt att ja ju dessvärre aldrig fick möjligheten att läsa en gymnasieutbildning som öppnar dörrar och ger en bra start inför vuxenlivet, och de jag skrev tidigare om att ja önskat att ja gått natur eller teknik har ingenting med status att göra utan de har att göra med vad man lär sig och vilka kunskaper man besitter senare i livet,de är liksom som natt och dag om man jämför dom linjerna med många andra, och som ja upplever de snarare stänger dörrar än öppnar dörrar, beviserligen är jag ju gamsna smart ja läse in matte 2, 3, 4 5 fysik 1,2 kemi 1, 2 allt de på 6 månader ja ni hörde rätt de var stressigt men de gick ganska snabbt för mig och nu blir ja deprimerad av att ja måste dra med gymnasiebetyget som inge gett mig något annat än problem, sen känns de ju riktigt jobbigt att ja inte själv fick som jag ville, hade varigt lättare då, ja jag tycker utbildningssytemet är helt och hållet förjävla dåligt, har man inte gått en bred linje med toppbetyg är det väldigt svårt att komma någon stans i efterhand även om man kompletterar, de är alldeles för fyrkantigt, ta ett exempel skulle väll inte skada om man t.e.x läste lite fysik på andra programm än natur eller teknik för att veta mer om hur fysikaliska fenomen i vår omvärld ser ut utan att för den sakens skull bli akademiker än att läsa massa flum som mycket kurser på yrkesprogram trots är, min skolgång är åt fanders men de är som de är kanske får vända mig till skolverket i alla fall tack för allt mvh Christian
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • Julia : Jag undrar vad du gör idag? arbetar du eller vad gör du? Det frågar jag för att bestämma mig om jag villl tipsa dig om att ta hjälp av arbetsförmedlingen. Jag skriver nu ett nytt svar.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag vill tipsa om några yrkeshögskoleubildningar som jag hoppas kan vara av intresse för dig. Jag vet inte om du redan vet det, men varje Yrkeshögskoleutbildning söker man separat, direkt till yh-skolan - dvs man kan söka jättemånga olika yh, alla "i första hand". :)

    Kika gärna på följande yh:

    yh till Mjukvar.test<<

    yh till Front end<<

    IT-säkr.tekniker<<

    Systemingenjör L.<<

    Webbutv.E-handel<<

    Level Designer<<

    Spelprogrammerare<<

    Hör av dig om du har frågor eller vill bolla idéer med oss!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för dit fina svar ja, anledningen att ja postade tråden från början är att ja inte fick dom rättigheterna och möjligheterna jag hade rätt till , sen har ja grämt mig många gånger att ja själv skulle kollat upp mer vad som gällde men kontentan av att ja inte fick hjälp av den här studie och yrkesvägledaren blev att jag gick kvar på en linje som var helt fel som inte gav mig något alls, ja måde dåligt och ja har grämt mig många gånger varför ja inte hoppade av eller konfronterade henne igen eller gick till rektorn men de rann ut i sanden, och jag upplever att manga gymnasieprogram snarare stänger dörrar än öppnar dörrar, och för mig blev ju en konsekvens av att ja inte fick rätt hjälp att ja inte var intresserad fick tyt 10 eller 11, i snitt och har kastat bort tre år på absolut ingenting, som hade kunnat vara tre år med nya vänner och en jätte bra utbildning, jag är ganska smart men visste inte själv om vilka kunskaper jag besatt när de begav sig , ja hade önskat att att någon sagt till mig att föröka hitta och bejaka de du är bra på. Jag läste in matte 2,3,4,5 fysik 1,2 kemi 1,2 på ungeför 6 månader förra året gick väldigt snabbt för mig, för ja tyckte de var oerhört intressant,ja kan inte få tillbaka 3 härliga gymnasieår med en bra utbildning, men ja hade kunnat ge min högra hand för att bli av med mitt gymnasibetyg på 10,11 där allt i stort sätt är skräp och t.e.x läsa gymnasieexamne på konvux exempelvis teknik och ha med alla bra om konkurrenskraftiga kurser utan komplettering de är inte jätte viktigt vad de står för program på betyget för min del men som de är nu straffas ja snarare av att ja gick en riktig pajas linje mot min vilja och precis klarade mig men utan att ja har nytta av dig, utan de skapar problem istället , ja ska absolut kolla inom de olika länkarna tack snälla Mvh Christian
    • Peter : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är verkligen Mycket tråkigt och beklagligt det som hände dig.

    Överklaganden brukar tyvärr ta lång tid och tiden går... så, samtidigt som du vänder dig till olika ställen med klagomål, råder jag dig att även se framåt och agera "utifrån det som är", så som situationen ser ut idag.

    Om du inte har ngt. arbete - vänd dig till arbetsförmedlingen. AF kan inte ge dig jobb, men de har många andra resurser, ex. kan de köpa utbildningsplats åt dig på någon utbildning som du vill gå. De kan också hjälpa till med praktiken - då kan man testa på och vet sen bättre vad man vill göra.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Hejsan ja jag kände att ja behövde skriva av mig och berätta vad jag känner, tack snälla för ditt fina svar men arbetsförmedlingen är nog i ärlighetens namn ingenting för mig, de är inte kan få jobb eller, så ja vill inte vara den som är den men ja är ganska smart om ja får säga det själv, utan ja gick in i en depression när ja konstaterade att hur bra ja än är på matte vilket ja är väldigt bra som ett exempel kan de inte påverka mina gymnasiebetyg dessvärre så då känns en dröm om att läsa datavetenskap väldigt långt borta hade jag kunnat läsa till en gymnasiexamen nu hade de varigt ovärderligt att läsa de jag vill och är bra på, då hade ja kunnat ha med alla kurser ja kompletterat i ett slutbetyg och bli av med alla gammla skröpkurser som ja dras med u men att bli av med ett gammalt gymnasiebetyg verkar ju vara lättare sagt än gjort, men min dröm skulle ju givetvis vara att kunna det och läsa exempelvis teknisk examen på komvux och sen datavetenskap, ja har ju alldrig själv fått gå de ja vill , och skulle ja kunnat de skulle jag ju även kunna satsa på att få bra betyg och få med kurser i examen istället för komplettering,
    • : de jag gör just nu är att ja jobbar lite på en kompis it företag är ett ganska nystartat företag webbinno heter det webb innovation eftersom ja är bra på programmering hjälper jag han en del, sen håller ja på med en del trading med aktier också, men ja vill ha en tryggare framtid med bra utbildning och fast jobb inget av de har jag ju nu utan de är lite dag för dag just nu
    • Anna : Om du är bra på programmering och vill satsa på det - så kan jag varmt rekommendera att du både gör högskoleprovet och tittar på utbildningar på högskolenivå... och att du även tittar på yrkeshögskoleutbildnignar, ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-lund/kommersiell-droenaroperatoer