Felicia
    Hej!
    Jag studerar socionomprogrammet och ska börja min femte termin till hösten. Jag har ett dilemma att jag ångrar mitt val av praktikplats, så pass mycket att jag funderar på att ta ett studieuppehåll på 1 år. Jag ville verkligen ha praktik som enhetschef eftersom jag vill bli chef i framtiden, men valde socialsekreterare på barn och ungdom efter att VFU-lärare på mitt universitet tyckte jag var för ung och oerfaren för att ha praktik som enhetschef. Jag ska tillägga att jag är 21 år gammal, och i efterhand har flera studenter i min ålder eller som till och med är något år yngre valt praktikplats som enhetschef trots att mina VFU-lärare sade att inga i min ålder gjort sin praktik som chef och att de ej rekommenderar det. Efter att ha pratat med tidigare studenter som haft praktik som enhetschef har i princip alla fått fast jobb som enhetschef direkt efter examen, och dessa personer har menat på att nu kommer det att dröja tills minst 35-40 års ålder innan jag kan bli chef eftersom jag alltid som ung kommer väljas bort mot de som haft praktik som enhetschef. Därför är jag nu i tankarna kring att ta ett studieuppehåll för att få göra praktik som enhetschef, då vi inte har möjlighet att byta praktikplats tyvärr. Det känns värt det att ta ett studieuppehåll om det verkligen är så att med den praktikplatsen är chanserna goda att bli enhetschef direkt efter examen och att nu när jag har VFU som socialsekreterare så är det kört att bli chef före jag är 40 med lång erfarenhet. Vad tänker du som studievägledare om detta, bör jag ta studieuppehållet och är det så att VFU som enhetschef är en så stor fördel när man söker jobb som enhetschef efter examen? Jag vet att denna fråga egentligen är väldigt specifikt inriktad och borde ställas till en studievägledare för just socionomprogrammet men har inte hittat en enda studievägledare vid ett enda universitet som inte har semester just nu så därav frågar jag här.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    jag råder dig ta kontakt med studierektor på din utbildning; du borde inte behöva ansöka om studieuppehåll endast pga du ej får byta praktikplats; jag tycker det borde göras ett undantag och de borde låta dig byta praktikplats.
    Argumentera inför de utbildningsansvariga på det sättet som du gjorde här, i denna fråga (jag tycker du har bra argument); det underlättar nog om du själv hittar potentiella praktikplatser - några stycken, där du vet att de kan ta emot dig på praktik (så att ditt lärosäte slipper leta efter en plats, utan de kan godkänna en av de platserna som du själv har hittat).

    Ang. få studieuppehåll
    Om du vill ha studieuppehåll med bibehållen studieplats, då är det upp till ditt lärosäte att svara om det är möjligt för dig. Det är inte en allmän rättighet; om du "hoppar av" din utbildning så är det inte garanterat att du kan komma in sen, efter t.ex ett år... för att då kan det finnas andra (som ex. vill byta studieort eller de som kommer tillbaka efter t.ex föräldraledighet - föräldraledighet kan man inte neka till, så de går före alla andra).

    I värsta fall
    Om du får nej som svar på din ansökan om uppehåll med bibehållen plats - så har du ett val att hoppa av eller fortsätta läsa; om du hoppar av kanske du kan komma tillbaka sen (eller inte - osäkert...). Om du kommer tillbaka om t.ex ett år och så kanske de har ändrat reglerna då så pass att Ingen under 25 år gammal får ha praktik som enhetschef, t.ex - så är du då ett år "försenad" men med samma resultat som du har nu (alltså med praktikplats som soc.sekreterare).

    Chanser att få jobb som enhetschef inom soc.omsorg
    Ingen studievägledare kan ge dig någon garanti. Det kan bli precis "hur som"... Beror mycket på vilka tjänster som blir lediga och möjliga att söka och vilka andra som söker dem.
    Jag är säker på att det går att hitta exempel på "både och" - det finns säkert socionomer som gick på praktik hos enhetschefer men som aldrig blir anställda som enhetschefer, även om de gärna vill det (ex. finns ingen tjänst att ens söka på den orten där de vill jobba).

    Öka chanser att få jobb som enhetschef
    Kurser i ledarskap, ekonomi och arbetsrätt kan jag rekommendera - vid sidan av ditt program eller att du läser dem efter socionomprogrammet (om du t.ex jobbar som "vanlig" soc.sekreterare).

    Det finns fördelar i att ha jobbat som "vanlig" soc.sekreterare först
    Det kan vara mycket tufft att direkt ta på sig rollen som enhetschef. Det är mycket ansvar och många olika arbetsuppgifter som man tar på sig; det kan också vara svårt att få tillräcklig stor respekt från sina underordnade, om de t.ex är mycket äldre och har mycket stor erfarenhet - de kan motarbeta en ung och oerfaren enhetschef och till och med driva honom/henne "in i väggen" eller till att hen säger upp sig; det är inte helt ovanligt, tyvärr.
    Att man får en tjänst som chef innebär inte per automatik att alla medarbetare accepterar det och lyder de beslut du fattar. De kan säga "Ja, chefen" och så gör de aldrig det (i praktiken) utan hittar på massvis med orsaker att inte göra som du har beslutat.
    Som enhetschef ska man ha både med facken att göra (olika fackföreningar och deras krav), med medarbetare som tycker de har för mycket att göra och för låg lön, med klagomål från klienter (som både kan vara befogade och icke...) och med för liten budget för att kunna klara det som klaras bör.
    En tillkommande chef får sällan själv välja alla sina underordnade (det är endast om det är en helt ny avdelning och alla ska anställas "från början"), utan hen kommer till en "gammal" organisation där det finns konflikter både öppna och dolda (vissa kollegor pratar inte med varandra t.ex mobbar varandra). Att ge order att sluta mobba brukar inte ge ngn större effekt. När man som chef ska ta hand om allt samtidigt: för liten budget, konflikter på arbetsplatsen, klagomål, behov av fortbildning, sjukskrivnigar, nyanställningar mm och m.fl - kan det lätt bli för mycket (och speciellt om man har för lite erfarenhet i bagaget).

    • :

      Tack för ditt utförliga svar! Jag har påbörjat att undersöka möjligheterna att hitta en egen VFU-plats genom att kontakta olika verksamheter och kommuner för att fråga om det finns någon verksamhet där jag kan tas emot under min VFU tillsammans med en enhetschef. Jag kan i nuläget inte kontakta någon ansvarig på universitetet vad jag vet då jag uppfattat det som att alla anställda av universitetet har semester just nu (på socionomprogrammet då). Jag har indirekt redan fått erbjudande om att ta studieuppehåll med bibehållen plats men är medveten om att reglerna kan ändras tills nästa år med ålderskravet exempelvis. I år var det inte ålderskrav på några platser som enhetschef och det var någonting som jag faktiskt förväntade mig att det skulle vara så skulle inte bli förvånad om det införs även om det verkar som att alla i år som tagit dessa platser är de yngsta på programmet. Jag vet att det alltid finns undantag och inte kan lämnas garantier men de enda jag känner till som fått jobb som enhetschef utan att haft praktik som det har varit en kille, och killar har lite förtur kan man säga som socionomer på grund av den starka kvinnodominansen. I den kommun där jag ska göra min praktik exempelvis så jobbar det inte en enda kille på hela socialkontoret så det blir väl någon form av indirekt kvotering av killar generellt i yrket, särskilt till chefspositionerna. Jag förstår att det finns fördelar med att vara anställd först och arbeta som socialsekreterare innan man tar på sig ansvaret att leda en hel verksamhet och vara chef, men tyvärr är det inte möjligt att uppnå en skälig levnadsnivå enligt mina mått med den lön man har som socialsekreterare. Jag har ett behov av vissa saker här i livet som liksom det mesta kostar pengar, och då räcker inte lönen man har som anställd socionom utan jag måste vara chef för att uppnå en skälig levnadsnivå för mig. Om jag ska arbeta som socialsekreterare blir det väldigt jobbigt för då måste jag arbeta dubbla jobb för att försörja mig, ex socialsekreterare dagtid vardagar och butikssäljare helger, eller undersköterska på nätter och helger - och ska jag jobba så mycket har jag råd att leva ett skäligt liv men ingen tid för att leva ett bra liv så det är ingen bra lösning heller. Det är därför det är viktigt för mig att bli chef så snabbt som möjligt, därför att jag måste åt lönen. Om jag inte blir chef nästan direkt blir jag tvungen att byta bransch. Ifall jag inte skulle få godkänt studieuppehåll skulle jag nog studera till jurist istället från våren, eftersom en anställd jurist tjänar mer än en socionom som är chef, men då är nackdelen att jag från och med nu inte är färdigutbildad förrän om 5 år, och jag vet ärligt talat inte om jag efter att redan pluggat 2-2,5 år orkar plugga ytterligare 4,5 år direkt, jag började plugga på universitetet till socionom direkt efter gymnasiet så har aldrig enbart jobbat utan har studerat hela tiden. Jag har tänkt på att läsa kurser inom ledarskap, arbetsrätt, organisationsvetenskap och liknande men ansökte till hösten tyvärr för sent så hamnade på reservplats ungefär 800-1200 på de olika kurserna eftersom det var en sen ansökan, annars hade det inte varit några problem att komma in i och med att jag har i princip maximalt meritvärde från gymnasiet. Nu öppnar nästa chans att göra det till våren, och då ska jag om jag inte har ett studieuppehåll skriva min stora examensuppsats så vet inte om det fungerar att studera extrakurser på distans parallellt just den terminen, under praktiken hade nog funkat bäst att göra det, i och för sig blir det heltid 8-17 varje dag på praktiken och när jag studerar i vanliga fall är det bara schemalagt halvdagar oftast ungefär 3 gånger i veckan i snitt, så det kanske är enklare trots examensuppsats.

    • Julia : du har funderat mycket och är välinsatt i frågorna. vi på Fråga SYV hoppas det löser sig på ett mycket bra sätt för dig. Lycka till!