Leo

    Hej! Har gjort ett sent omval och för besked om cirka två veckor. Oavsett vilket besked (om jag kommer in eller inte) så kommer jag inte fortsätta gå på min nuvarande skola (Naturprogrammet) alltså kommer jag isåfall hoppa av och vänta ett år. Därför undrar jag ifall man förlorar någonting på hoppa av den nuvarande skolan redan nu, alltså inte gå de resterande veckorna. Mvh Leo Qvistgren

    • Ludmila : Är det till Samma Program på en annna skola som du söker och står i RESERV till?
    • : Nej, går förnuvarande Naturvetenskapsprogrammet och skulle vilja byta till El och Energiprogrammet
    • Mikael : I Vilken stad vill du gå EE och vilken inriktning på EE?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Leo;

    att du skulle hoppa av gymnasiet förbättrar inte dina chanser att komma in på en ny skola, tvärtom - dina chanser försämras...
    Vissa kurser är exakt samma på alla nationella program, t.ex Engelska 5, Idrott och hälsa 1, Svenska 1 och även början på kurser i historia, samhälls- och religionskunskap är exakt samma.
    Det är då "dumt" att missa 2 veckor - det blir svårt att läsa ikapp, om du kommer in på ett nytt program; du kommer då behöva läsa ikapp inom El-ämnena och så i alla andra ämnen också! Hur ska det gå? Två timmars studier på heltid motsvarar studieinsats på 80 timmar. Och detta om man deltar på lektionerna... ska du läsa ikapp, måste du lägga mycket mer tid än så - och du har ju inte mer än 24 timmar/dygn?
    *********
    Vi avråder från att hoppa av gymnasiet, om man inte får en annan studieplats (och i så fall byter man utan att missa någon skoldag).
    Ett annat alternativ som kan "godtas" är om du får jobb. I Sverige får man jobba från 13 år. Men det är svårt att få jobb när man är 16 år...

    Exempelvis: om du hoppar av nu men om 2 veckor får plats på EE. Då har du "skolkat" i 2 veckor; du förlorar ditt studiebidrag från CSN. Sedan måste du gå en hel månad på gymnasiet med 100% närvaro för att senare kunna få "tillbaka" ditt studiebidrag; Du kommer inte heller få det "extra-bidraget" för juni månad.. det är i alla fall vad CSN säger. För att ha rätt till det där extra-månadsbidraget måste man ha god närvaro under läsåret. Du kommer då missa över 2.ooo kr. som minst...

    Går man i skolan, lär man sig, förhoppningsvis, "någonting". Och all kunskap är bra att ha!

    Jag förstår att det är skönt att vara ledig i 2 veckor... men med tanke på att du mister en del pengar och kunskap + att det finns ju ingen garanti på att du kommer in på EE om 2 veckor - så avråder vi bestämt från att hoppa av.

    Alltså, mitt råd är att du går  skolan och försöker lära dig så mycket som möjligt varje dag. Om du får plats på ett nytt program, byter du. Om du inte får en ny plats, sök jobb, samtidigt som du gå i skola. Får du jobb, kan du då byta från skola till jobb. Och så söker du till nästa år - under valperioden och, förhoppningsvis, kommer in på det programmet som du vill komma in på - till hösten 2020.
    Om du ej får en ny studieplats och inte får jobb, råder jag dig att hänga med i skolan så gott du kan; försöka lära dig så mycket du kan och så söker du ett nytt program till hösten 2020. Genom att gå i skola, tränar du upp din "studievana"; du får åkkort, gratis lunch och möjlighet att ha ngt. "vettigt" att göra på dagarna, social närvaro och träning i sociala situationer och även "struktur på dagen": vanan att gå upp tidigt och komma i tid till skolan (det är också viktigt om du i framtiden vill ha arbete).
    Hälsningar
    Mikael

    • :

      Ok, jag förstår att jag bör gå de resterande två veckorna. Undrar dock hur det lönar sig att fullfölja hela årets skolgång för att därefter gå om första året. Förstod att det lönar sig ekonomiskt men på vilka andra sätt lönar det sig? Ifall jag då inte får plats genom mitt sena omval.

    • Mikael : Det lönar sig i form av KUNSKAP; sedan finns det ingen 100%-garanti att du kommer in på det programmet du vill till hösten 2020; det händer att utbildningarna "lägger ner", t.ex pga lärarbrist eller avsaknad av praktikplatser som vill ta emot elever... - och du kan också ändra dig och kanske börjar trivas på din nuvarande utbildning och senare inte ens vill komma in på EE... Fram till dess att man har antagningsbesked i handen som säger ANTAGEN, kan man inte veta (utan bara hoppas) att man kommer in, detta även om man har högsta betygen (som sagt, det kanske inte ens kommer ngn utbildning finnas att söka till...).
    • Mikael : Sedan är det så här också: om du får godkända betyg i några kurser på NA-programmet, ex. Idrott och häsla 1, svenska 1, engelska 5 - då kan du ta in de betygen i ditt framtida examensbevis från EE (du behöver inte läsa om de kurserna), då kan du i stället läsa andra kurser - t.ex Programmeringskurser eller fler El/tekniska kurser eller ngt. nytt språk... ellet ngt. annat... Det går, alltså att ta in betygen från sitt "gamla program" - in i ett "nytt program".
    • : Då tackar jag för svaret!
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer