Hanna

    Hej! Jag kommer snart bli färdig med min högskoleingenjörsexamen i skog- och träteknik på lnu. Jag har dock under min studietid länge gått i tankarna på att vidareutbilda mig till ämneslärare i åk 7-9, men jag är rädd att jag saknar behörighet till detta. Ämnena som då intresserar mig är främst matte och teknik. Vad jag kan se krävs det 90 hp i sitt huvudämne och sedan 45 hp i det andra ämnet. Kan detta stämma? Hur görs bedömningen om jag har rätt behörighet? Många kurser som jag läst sammanflätas i varandra, så matten kan t.ex tillämpas i andra teknikkurser utan att de har den titeln (alltså inga "rena" mattekurser). Tack på förhand!

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Hanna,

    när det är lärarbrist kan man få jobb även om obehörig lärare.

    Om du vill bli BEHÖRIG LÄRARE - finns det följande vägar:
    - söka till ett lärarprogram;
    - söka till KPU
    eller
    - börja jobba som obehörig lärare och försöka komma in på ngt. projekt som hjälper obehöriga (verksamma) lärare att bli behöriga.

    Det är också en mycket bra idé att ta kontakt med studievägledare på lärarhögskolan.

    Om du kommer in på lärarprogrammet och har, sedan innan, godkända högskolestudier, kan du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning"; och du får i så fall svar om du kan hoppa över vissa delar av programmet du kom in på;
    _ om du vill söka till KPU, kompletterande ped.utbildning - se gärna vad som står om behörighet på det KPU-programmet som du vlll komma in på; ta också gärna kontakt med studievägledare som jobbar på just den utbildningen;

    - sök jobb som obehörig lärare, om du är intresserad av läraryrket. Det kan du göra samtidigt som du söker till "annat", ex. studier ... Om du får jobb som obehörig lärare, kan du senare komma in i projekt som hjälper att bli behörig.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    utifrån info i din fråga så tror jag du i första hand är intresserad av KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.

    90 högskolepoäng i huvudämnet  - vad gäller matte, är alltså Matematik 1, 2 och 3 eller I, II och III eller A, B och C - alltså att man har rena "mattekurser" på högskolenivå.
    Vidare gäller: grundskolelelärare är ofta behöriga i 3 ämnen. Att komma in på KPU om man efteråt kan bli behörig i få ämnen, ex. i 2 ämnen - kan bli svårt. KPU prioriterar sökande som blir behöriga att undervisa i fler ämnen. Men prata gärna med personal på KPU.
    Fråga syv önskar dig Lycka till.

    ANNA