Malin
    Hej! Jag är utbildad beteendevetare sedan 2014 har har sedan dess jobbat med unga, psykisk hälsa och skola i olika projekt. Däremot vill jag ha en mer specialisering för att förbättra min karriär och undrar om det är smartast att läsa ett till program och isåfall vad eller läsa någon enstaka kurs. Tanken är att specialisera mig mer på området men vill även ha chans till ökad lön. Vad är ert tips?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    du ställer en mycket intressant och viktig fråga men som tyvärr också är mycket svår att besvara!
    Då "beteendevetare" inte hör till Reglerade yrken, är det varje arbetsgivare som själv får bestämma vilka kvalifikationer som krävs och prioriteras, när man söker jobb. ... Och hur olika arbetsgivare tänker - kan vara väldigt-väldigt olika.
    ***
    Allmänt sett, brukar utbildningar på avancerad nivå - magister- och masterprogram ofta leda till mer kvalificerade arbetsuppgifter och högre lön. Dock kan man inte garantera att det blir så... och så tar det ju ett eller 2 år på heltid att skaffa sig utbildning på avancerad nivå; och man får räkna med "förlorad inkomst" under den tiden.
    ***
    Jag tänker annars på ev. möjligheter att få fortbildning inom din anställning, har du frågat din arbetsgivare om de kan erbjuda den möjligheten?
    Det finns också yrken med rätt så hög lön som du skulle kunna jobba inom - även utan mer utbildning... ex. Rektor>>.

    ***
    Du nämner ett nytt program i din fråga - ... och det är givetvis också en möjlighet. Det finns tusentals högskoleprogram; de bör alla kunna hittas via högskolornas gemensam sida - www.studera.nu

    ***
    Tips: kontakta studievägledare på olika beteendevetenskapliga program och fråga om de kan ge dig råd om vilka påbyggnadsutbildningar som finns för beteendevetare.
    Ännu ett tips: hitta några "positioner" som du skulle velat uppnå inom arbetslivet och försök få reda på vad de personer har för utbildning, som idag upptar just de "positionerna".

    ***
    Ang. lön
    En jättesvår fråga! Det är allt som oftast Individuell lönesättning, dvs man kan få flera tusen mer (eller mindre) på samma ort när man utför i princip samma arbetsuppgifter... beroende på hur "desperat" arbetsgivaren är i sin vilja att anställa just dig och hur duktig du är på att förhandla om lönen; även slumpen kan spela stor roll.
    Fundera också över en möjlighet att bli egenföretagare/konsult inom din kunskapsområde - det är mer osäkert vad gäller inkomster, men kan ge mer frihet, mer fritid och/eller högre inkomster.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA