Elvis
    Hej
    Jag behöver hjälp med hur jag ska hantera både jobbet och skolan. Jag är sjuksköterska och jag vill vidare utbildare till läkare. För att göra måste jag i första hand komplettera behörighets betyg; Matte 3&4, Fysik 1&2, Biologi 1&2, Kemi 1&2.
    Jag vill gärna veta om det finns möjlighet att läsa några kurser på distans. Jag kommer att flytta till Göteborg i september då jag har fått ett nytt jobb.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elvis,
    på komvux i Göteborg brukar man kunna läsa Matte och biologi på distans; kemi och fysik kan vara svårare att få läsa på distans då laborationer ingår; ofta är det i så fall "flex" att man går till skolan ibland.
    Det ä 850 poäng-kurser du nämner i din fråga - de motsvarar heltidsstudier i lite över 2 terminer. Om du samtidigt ska jobba - rekommenderar jag att du läser på max halvtid; komplettering kommer i så fall ta ca 2 år.
    Du frågar hur du ska hantera både jobbet och skolan.
    Det är inte lätt. Om du ska jobba på heltid, rekommenderar vi att du studerar på max halvtid samtidigt. Ännu bättre chans för dig att lyckas är om du läser på mycket låg studietakt - 25% av heltid; men då kommer det ta 4 år för dig att komplettera.
    Läkarprogrammet kommer att bli ett 6-årigt högskoleprogram (finns planer på det; idag är det 5,5 år).
    Jag tänker här på studiemedel... hur många veckor av studiemedel har du kvar?
    Att läsa på läkarprogrammet och jobba samtidigt är väldigt krävande, svårt att lyckas med det.

    Om du ex. tog studiemedel när du i 3 år läste till sjuksköterska, har du endast 3 år kvar av studiemedel på eftergymnasial nivå; det kommer att räcka till halva läkarprogrammet. Vad ska du göra sen, när du har år 4- 6 av läkarprogrammet kvar att läsa /halva läkarutbildningen/ men inga studiemedelsveckor kvar?

    Kika gärna också på utbildningar till Specialistsjuksköterska och till Barnmorska, som är betydligt kortare än läkarprogrammet.