Linus
    Hej! Vad finns det för vidareutbildnings möjligheter då jag läst färdigt SYV 3 år vid UMU? Som jag förstår det är det Magister/master kurser i pedagogik som gäller? Eller finns det möjlighet att läsa till Master inom något annat ämne/område? jag är mest intresserad av att ha en Master, inriktning är jag väldigt öppen för då det kommer till beteendevetenskap och kanske annat också. Distans går bra.

    MVH

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Linus!

    Om jag förstår dig rätt, så fick du SYV-examen från Umeå Universitet, där man inte får ut Kandidatexamen på SYV-utbildningen (som men t.ex får i Stockholm).

    Då är det Magisterutbildningen du kan söka nu. Magister är på 60 hp = ett år. De områden som du kan söka Magisterutbildnignar i är i första hand pedagogik (precis som du själv skriver i din fråga). Andra områden som jag kan tänka mig är Beteendevetenskap, Sociologi och möjligvis också Psykologi (är inte säker på det sist nämnda :).

    Efter Magister, ska du kunna söka Doktorand-tjänster, som utannonseras ibland. Man söker de som man söker jobb - skickar ansökan och uppger alla sina meriter.

    På Umeå Universitets hemsida står det så här: "Intresserad av att läsa vårt Magisterår? Mer information på nedanstående länk.

    http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurser-avancerad/ " Men det går inte att klicka på den länken (i alla fall kunde inte jag det :).

    Men jag kom in i alla fall (på ett listigt sätt - genom att kopiera och klista in :) och där ser man följande:

    http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurser-avancerad/

    Så som jag förstod det, så läser man en magisterkurs 30 hp och sedan skriver magisteruppsats 30 hp - på så sätt blir man behörig att söka Doktorand-tjänster efter sitt magisterår.

    Om du inte vill gå vidare och läsa inom Pedagogik, vad vill du läsa mer om?

    Du vet vilka "biståndsdelar" som ingår i SYV-examen och det är samtalsmetodik, kunskap om arbetsmarknaden, kunskap om individen och dennes olika möjligheter till utbildning och utveckling.

    Det som jag personligen tycker behöver forskas mer om med mål att förändra är: oberoende och övergripande vägledning. Som det är idag, vet varje SYV om "sitt eget" (det som finns just hos oss, på vår skola). SYV vet oftast ganska lite om vad som finns på andra ställen och kan därför inte jämföra melllan "egna utbildningar" och "andras utbilndingar" - då får personen (precis som du gör nu) själv hitta info och jämföra sina olika alternativ.

    Jag tycker det skulle behövas SYV som specialiserade sig (så som läkare gör) på t.ex vidareutbildningsmöjligheter för SYV (du kan kanske bli en sådan SYV som vet allt om vilka olika vidareutbildningsmöjligheter för SYV-ar finns på alla de olika högskolor/universitet i Sverige och också utomlands). En annan SYV kanske skulle vara expert på att jämföra svenska meriter med utländska meriter - det går givetvis inte att vara expert på hela världen, men kanske på två länder... kanske Frankrike och Canada (då båda använder franska språket) och veta "allt" om hur en person med svensk gymnasieutbildning kan fortsätta läsa i de två länderna.

    Som det är idag, så finns inte den kompetensen och om den finns, så är den svårt att hitta - när man väl behöver.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    • : Jag är ännu inte klar med utbildningen. Vill ha en Magister/Master för att öka min konkurrenskraft på arbetsmarknaden och möjlighet till att doktorera. Sociologi är ett intressant ämne. Huvudsaken jag får en Magister. Jag har försökt Maila UMU 10ggr säkert utan att få 1 svar. Så jag tackar dig för svaret, det var mycket hjälpsamt. Pedagogik som ämne Älskar jag, men brinner även för själva SYVandet, inte för att skryta men redan för 3-4 år sedan kunde jag mer än vad de SYV jag pratade med gjorde. Är speciellt kunnig inom arbetsmarknad inom Sverige, även vilka vägar man kan gå för att jobba med något, samt löner - vad olika professioner tjänar är jag väldigt bra på. Jag undrar då hur arbetsmarknaden utomlands är för SYV, en akademisk examen är alltid en Akademisk Examen såklart så en viss arbetsmarknad borde alltid finnas. Har du någon sida eller bok(köpa?) man kan kolla eller vet du generellt hur det ser ut utomlands för SYV? På Master/Magister hade jag kunnat tänka mig läsa allt som är inom beteendevetenskap eller samhällsvetenskap eller Humaniora för den delen. Förmodligen kommer det sluta med pedagogik då jag älskar pedagogik, är alltid kul och veta vilka alternativ man har. Och forskarstudier har varit en dröm sen jag gick på högstadiet.
    • Mikael : Ang "utomlands" är det mycket svårt... varje "utom-landet" ;) har rätt att själva bestämma vem som är behörig att utföra vissa jobb och de kan också ändra sig när som. Språket är också - både ett hinder och en möjlighet... Vem kan svenska utomlands? Det är inte många - kanske i Finland (i vissa delar av Finland) är det gångbart. Annars är det engelska då, eller kan du några andra språk mycket bra?
    • : Engelska och Finska.
    • : Du har rätt, Linus - akademisk utbildning är ju en AKADEMISK utbildning, men varje land kan ställa mycket specifika krav på vissa yrken, men många ggr är det arbetsgivaren som bestämmer och arbetsgivaren tar oftast en person med den utbildningen, som arbetsgivaren känner bättre till (det är säkrare, tycker arbetsgivaren). Det är i alla fall min erfarenhet! - på gott och ont. Man får söka de jobb man är intresserad av i alla de länder där man vill jobba och hoppas man får ett positivt svar. Lycka till!
    • : Den här examen får man då man läst klart på UMU: "Degree of Bachelor of Arts in Study and Career Guidance".
    • : Mikael: Jag förstår vad du menar. Det är om utbildningsväsendet och/eller arbetsmarknads-rekryteringen i det landet söker den kompetensen över lag. För det behöver det inte vara en bra arbetsmarknad.
    • Mikael : Om du har mycket bra kunskaper om den svenska arbetsmarknaden, är du en ovärderlig resurs inom Stöd&Matchning. Företag, som är underleverantörer till AF, som tar emot arbetslösa för att hjälpa dem få jobb - "skriker" efter behöriga SYV-ar (då det i deras avtal med AF står att de måste ha behörig SYV). Om du jobbar ett tag, kan du sen se "åt vilket håll det drar". Du kan också läsa på deltid (kvällstid eller distans) samtidigt som du jobbar. Då har du både arbetslivserfarenhet och ännu fler högskolepoäng att ha "tillgodo" inför framtiden.
    Läs alla kommentarer