Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    ”Samordnare" - är ett samlingsnamn för ett stort antal olika yrken och mycket olika arbetsuppgifter kan ingå och därför olika utbildningar som arbetsgivare kan efterfråga att man har. Kika gärna på >>yrke/samordnare

    Om du menar att man vill bygga på sin tidigare utbildning och på sin arbetslivserfarenhet som undersköterska, kan passande utbildningar finnas inom bl a yrkeshögskola - var god se YH-utbildningar inom område "Hälsa- och sjukvård" med start hösten 2018>>

    ***

    Samordnare inom de områden som undersköterskor ofta jobbar inom kan arbeta med diverse olika arbetsuppgifter. Det finns samordnare som i princip är Schemaläggare>> - (administratörer) men det finns också ”samordnare” som är Enhetschefer (se gärna >>yrke/enhetschef-inom-social-omsorg ) och då krävs det oftast högskoleutbildning (eller i alla fall det är vad arbetsgivare önskar att man har, minst 3 årig högskoleutbildning på heltid).

    Svar på frågan beror, alltså, på - vad för sort "samordnare" man vill bli; sedan är det också så att det ej finns Ett Svar eller någon utbildning till "samordnare"... utan det finns väldigt många olika vägar att gå. Men i syvene och sist är det arbetsgivarens beslut ang. vilken kompetens som krävs för just den "samordnar"-tjänsten som ska bemannas just nu och i just den aktuella verksamheten...

    Vänligen
    Julia syv