Johan
    Hej, jag har varit anställd som betongarbetare i 2 år när jag ställer frågan. Jag trivs med mitt jobb framförallt för mitt intresse för det konstruktionstekniska.

    Jag undrar vad det finns för möjligheter för vidareutbildning på till exempel yrkeshögskola för mig, inom betongkategorin, jag är framförallt intresserad av eventuella utbildningar med mycket APL.

    Jag har sökt runt själv en del på internet men tycker det är lite luddigt, hur blir man till exempel processtekniker på en betongfabrik?

    I nuläget har jag ingen högskolebehörighet, och jag förstår att det kan behövas mer erfarenhet innan jag studerar vidare.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    utbildningar som finns inom yrkeshögskola - hittar man på www.yhguiden.se
    Kika gärna på de här yh-utbildningarna >>; Yrkeshögskola kräver inte högskolebehörighet; dessutom kan yrkeshögskola göra Undantag och ta in obehöriga; därför är det lönt att söka, om man är intresserad av en yrkeshögskoleutbildning, även om man inte är behörig. Arbetslivserfarenhet inom rätt bransch värderas högt, när man söker till Yrkeshögskola.
    Dessutom, kan man söka många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och få plats på flera olika yh samtidigt. Detta pga man söker till varje yh-utbildning separat (till skolan direkt, utan någon "central antagning"). Om man blir Antagen till flera olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt, väljer man sen - vilken plats man vill ha. Det är inte heller förbjudet att försöka läsa på fler än en st.yh-utb samtidigt; detta kan lyckas, om utbildningarna är på distans och/eller på deltid.
    Med "distans" får man dock se upp! Vad som menas med "distans" kan variera rätt mycket. Om du funderar på att söka en distans-utbildning, var god läs förklaring på fragasyv.se/info/studieformer-distans.

    Ang. "mycket APL"... :)
    Inom yrkeshögskola använder man begreppet LiA - Lärande i Arbete; det är en sort praktik inom yrkeshögskoleutb. Hur mycket LiA som ingår i olika yh-utbildningar, varierar. Som regel, kan man räkna med en terminspraktik (LiA under ca 20 veckor) om man går en 2-årig yh-utbildning. Det är inte ovanligt att det ingår mer LIA än 25% av studietiden, ex. är det rätt vanligt med en tredjedel tiden på en yh-utbildningen som "går till LiA".
    Dock finns det yh utbildningar som inte innehåller LiA. Ofta handlar det om att en sådan utbildning riktar sig mot de yrkesverksamma och tanken är att man fortsätter arbeta inom rätt bransch under utbildningen (då utbildningen är i ett sådant fall ofta på halvtid på distans).
    Man får kika noga på just de yh-utbildningar (för att se hur myckt LiA som ingår), som man är intresserad av (och vid frågor - kontakta de utbildningsansvariga).

    Länktips: yrkeshoegskolans-abc.