Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kika på programplan för Ekonomiprogrammet (EK), se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf - alla kurser som står under gymnasiegemensamma ämnen + programgemensamma ämnen + alla kurser inom en av nationella inriktningar + tillräckligt antal poäng programfördjupning + 200poäng Individuellt val + godkänt betyg i gymnasiearbete är alla obligatoriska kurser, som uppgår till sammanlagt 2500 gymnasiala poäng.
    Du ser i programplanen att kurserna Samhällskunskap 1b och Samhällskunskap 2 står under "gymnasiegemensamma ämnen"; både de kurserna är med det obligatoriska på båda inriktningar på Ekonomiprogrammet (EK). Varje av kurserna, Samhällskunskap 1b och Samhällskunskap 2, är på 100 gymnasiala poäng; en sådan 100p.kurs omfattar 200 timmars studier (cirka 100 stycken en timmes lektioner + cirka 100 timmar "eget arbete": förberedelse till prov, grupparbete, inläsning, diverse hemuppgifter och dylikt). Du kommer alltså behöva lägga ner cirka 400 timmar på ämnet samhällskunskap under gymnasiet, om du väljer läsa Ekonomiprogrammet, oavsett vilken inriktning på det programmet du väljer.
    Kurserna Samhällskunskap 1b och Samhällskunskap 2 kan ingå i examensbevis från gymnasiet med betyget F; dock drar betyget F ner elevens snittbetyg ganska mycket. Om du inte "är kompis med" (inte gillar) ämnet samhällskunskap så kanske det är bättre för dig att välja ett annat program, där du inte ska behöva läsa lika mycket inom det ämnet?
    Alla högskoleförberedande gymnasieprogram har kursen Samhällskunskap 1b som obligatorisk kurs men Samhällskunskap 2 är ej obligatoriskNA-inriktning Naturvetenskap, på samtliga inriktningar på Teknikprogrammet (TE), på Humanistiska programmet (HU), gäller båda inriktningar på HU; på Samhällsvetenskapsprogrammets inriktning "Medier" och på Estetiska programmets samtliga inriktningar.
    På de flesta av yrkesprogrammen ingår som obligatorisk (i ämnet samhällskunskap) endast en liten 50p.kurs Samhällskunskap 1a1.

    Studie- och yrkesvägledare