Maria
    Hej! Jag har 3 skolor som jag funderar på, alla har sina fördelar och nackdelar men jag vet inte vad som är viktigast att tänka på när jag ska välja, är det vart jag får bäst utbildning inför framtid, roliga människor, nära hemmet osv. Vad borde jag prioritera och vad är viktigast med en skola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    du ställer en mycket viktig fråga, men som också är svår att svara på. Olika saker kan vara viktiga för olika personer.
    Jag kan berätta vad jag tycker och varför. Mitt svar baseras också på den erfarenhet som vi har från hundratals elever som har berättat hur de har haft och har det på gymnasiet.

    Avstånd till gymnasieskola visar sig vara mycket viktig - det upptäcker man efter några veckor... då man börjar tröttna på att gå upp tidigt och pendla långt; på att vara orolig på att bussen blir försenad och man missar en viktig lektion mm. En jättestor Fördel är om du kan gå/cykla till skolan eller om mamma-pappa kan skjutsa /om din skola ligger nära föräldrarnas arbetsplatser eller på vägen dit/.

    Ang. "roliga människor" - så är det så att du kan inte veta vilka andra elever som kommer att gå i samma klass /i din klass/. Att de söker till samma skola och utbildning betyder inte att de också kommer in. Om de kommer in, kan de "försvinna" snabbt t.ex pga föräldrarna får jobb i en annan stad och familjen flyttar... eller andra saker kan "inträffa" - eleverna byter skolor av olika anledningar; åker på utbytesår med mera...
    Lärare som idag jobbar på en skola kan också "försvinna" - de kan bli föräldralediga, få nya jobb, gå i förtidspension mm.
    Du kan alltså inte veta vilka elever och vilken personal som kommer att finnas på din gymnasieskola under de 3 åren som du ska läsa på gymnasiet. Här gäller det att hoppas på tur och också bestämma sig för att du är stark i dig själv och löser det som kommer "din väg".

    Det är alltså, enligt min mening, vilken Utbildning: Program/inriktning som finns på skolan + att skola är "bekväm" att ta sig till (antingen ligger nära - så pass att du kan vid behov gå eller cykla till skolan)
    eller att det är få byten (direktbuss*) och/eller att dina föräldrar kan skjutsa dig.
    * på bussen/tåget - om det inte är några byten eller i alla fall få byten - kan du göra läxor eller sova; men om du måste byta 5 ggr., kan du inte slappna av eller läsa under längre tid än kanske max 10 min. du hinner knappt ta upp boken, så är det dags att packa in igen... för att byta till nästa buss/tåg/spårvagn.