Kabraeil
    Jag vet inte vilken ursval grupp tillhör jag, när jag ska söka till högskolan. BI eller BII ?
    Jag kom till Sverige för 5 år sedan, hade inte med mig gymnasieexamen från hemlandet.
    Jag har läst 1 år i yrkesgymnasiet, sedan läste jag resten av kurserna i komvux.
    Nu har jag bara två kurser kvar, tills jag är klar med teknik programmet.
    * Jag har inte kompletterat någon kurs av dom som jag har läst, alltså jag har inte gjort om någon kurs.
    Jag ska söka till högskolan nästa termin.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Enligt info på Antagning.se

    prövas man i BI om man har minst 2/3 delar sv sin gymnasial utbildning från Komvux.

    I examensbevis från komvux ingår kurser à 2400 poäng; om du har minst 1600 av dem lästa på komvux, borde du prövas i BI.

    Men om du har t.ex 850 poäng från ungdomsgymnasiet och 1550 poäng från komvux, prövas du i BII.

    • :

      Tack så mycket Mikael !

      Jag kommer läsa exakt 1500 poäng, sen ska jag göra prövning på 5 kurser (modersmål). Alltså 500 poäng till. Då blir det 2000 poäng genom "Komvux ". Och 600 poäng genom vanliga "ungdomsgymnasiet" har jag läst tidigare.

      Då räknas jag med gruppen BI i sånt fall, eller hur ?

    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)