Hej Justyna,

    som Undersköterska >> kan man få jobb med (i princip) vilken tidigare utbildning som helst; det är arbetsgivaren som bestämmer. Arbetsgivare vill helst se Examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet, men även utan examensbeviset, ex. med Studiebevis eller om man inte ens kan få ut studiebevis, utan endast har några få godkända kurser från gymnasiet, är det ändå möjligt att kunna få jobb som undersköterska.

    Till högskoleutbildning som leder till yrket Sjuksköterska - behöver du för Särskild behörighet godkända betyg i Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1a1+1a2. Betyg i Naturkunskap 2 kan ersättas av kurser som läses på Vård- och omsorgsprogrammet.
    För Grundläggande behörighet behöver du få ut ditt EXAMENSBEVIS och du behöver också ha godkända betyg i svenska 2, 3 /eller SAS 2 och 3/ och i Engelska 6.