SYV-besökare SYV

    Hej Hiba,

    Receptarieprogrammet är en Högskoleutbildning som kan läsas på en högskola eller på ett universitet och då krävs det alltid Grundläggande behörighet (gymnasiekompetens) i grunden. Sedan, ovanpå det, krävs det följande SÄRSKILD BEHÖRIGHET till just Receptarieprogrammet:

    Godkända betyg i gymnasiala kurser Biologi 2, Fysik 1a (eller två betyg i mindre kurser Fysik 1b1+1b2), Kemi 2, Matematik 4.

    Mitt råd är att du tar dina betyg, som du har idag, till en SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) och gör en studieplanering till sammans med komvux-SYVen.

    Lycka till!

    Vänligen

    SYV