Siham
    Jag läser komvux sista året och jag har flera kurser som är viktiga t.ex
    Svenska som andra språk 1,2
    Matematik 1b, 2,b
    Historia 1b
    Samhällevetenskap 1,2b
    Religion 1a
    Naturkunskap 1b
    Engelska 5
    Och läser nu en gymnasie yrke utbildning. Därför ville jag veta vilka ämnen jag saknas för att läsa socionom utbildning nästa år.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Siham,

    socionomprogrammet ligger i Sverige på Högskolenivå.

    Därför krävs det Grundläggande behörighet till högskolestudier. I Grundläggande behörighet ingår numera även svenska eller SAS, svenska som andraspråk 3 och Engelska 6. Du måste också få ut EXAMENSBEVIS (gymnasiearbete måste du få godkänt betyg i och för övrigt uppfylla kraven för Examensbevis och få ut ett dokument som heter EXAMENSBEVIS; studiebevis räcker inte).

    Särskild behörighet till socionomprogrammet består av Samhällskunskap 1b och Matematik 2 (2a eller 2b eller 2c - vilken av de kurser som helst).

    Boka tid med studie- och yrkesvägledare på komvux. Säg att ditt mål är att komma in på socionomprogrammet. SYV-en vet i så fall att du behöver EXAMENSBEVIS och vilka kurser som du måste ha för Grundläggande och för Särskild behörighet. Du får gärna visa mitt svar för SYV på komvux.
    Ni gör då planering tillsammans med SYV-en på komvux; det är bra att, på förhand, göra en exakt och detaljerad planering - mot EXAMENSBEVIS.