Emma
    Hej! Jag börjar 8an till hösten och jag undrar vilka ämnen jag ska fokusera på att prestera som bäst i om jag vill bli barnpsykolog? Jag tror jag ska gå samhäll med inriktningen beteendevetenskap på gymnasiet, är det rätt typ av gymnasieprogram ifall jag efter gymnasiet vill plugga till barnpsykolog? Vilka ämnen behöver jag ha höga betyg i när jag går ut 9an?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Man kan inte i Sverige bli psykolog på ngt annat sätt än genom att ta examen från psykologprogrammet. Om det och mer om yrket kan du läsa på www.framtid.se/yrke/psykolog

    Studie- och yrkesvägledare

    Det är svårt att komma in på psykologprogrammet därför att många söker med höga betyg. Det krävs i princip A-betyg i alla ämnen och kurser för att få plats på psykologutbildningen och därför ska du försöka vara så duktig som möjligt i alla ämnen för att i annat fall kommer man inte på psykologprogrammet på universitetet.

    Man kan komma in på resultatet av högskoleprovet men man behöver få mycket högt resultat och för att få det måste man vara "allmänt duktig": ha omfattande kunskaper inom olika kunskapsområden.

    Samhällsvet.progr passar bra, men i övrigt kan man på gymnasiet läsa på ett valfritt program och ändå bli behörig till psykologprogrammet på högskolenivå för att det krävs endast godkända betyg i samhällskunskap 1b och i matte 2 för Särskild behörighet och den kan man uppnå på alla nationella gymnasieprogram .