Fredrik
    Hej,

    Det är så att jag aldrig gick klart min gymnasieutbildning och har nu ett samlat betygsdokument som är utfärdat år 2006. Jag går i tankarna att läsa de ämnen jag inte har godkänt i för att få grundläggande behörighet för fortsatta högskoleutbildningar och tänkte då läsa dessa på distans eftersom jag jobbar heltid.

    Min fråga lyder: vilka ämnen krävs idag för att få grundläggande behörighet?

    Mvh Fredrik

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fredrik,

    se info om Reell kompetens>>.

    Det här behöver du ha:

    Lägst betyget E alternativt Godkänt i

    • Svenska/Svenska som andra språk 1, 2 och 3 eller Svenska/Svenska som andra språk A + B
    • Engelska 5 och 6 eller Engelska A
    • Matematik 1a, b eller c  eller Matematik A
    • Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2  eller Samhällskunskap A
    • samt tre års arbetslivserfarenhet på minst halvtid efter 19 års ålder.

    Men jag vill råda dig att försöka hinna få ut Slutbetyg från komvux. Den möjligheten finns fram till 1 juli 2020, dvs du har fem terminer på dig. Du kan givetvis börja med att läsa de kurser som nämns ovan och som du i vilket fall behöver godkända betyg i (om det är så att du saknar de betygen).
    ***

    Varför vill jag råda dig att försöka ta ut ett Slutbetyg från komvux? Jo, för att utan slutbetyget,måste du göra Högskoleprovet (annars har du inget att konkurrera med om platsen på högskla/universitet) plus att möjlighet försvinner att ta ut Slutbetyg; efter 1 juli 2020 måste alla läsa mot Examensbevis, vilket blir svårare (fler poäng krävs; fler obligatoriska kurser + några av de kurser som du kanske redan har betyg i från gymnasiet, ska inte kunna användas).

    ang. läsa på distans - komvux har ofta möjlighet att erbjuda läsa på distans; även Flex kan vara en bra studieform (det är mitt emellan distans och "vanlig undervisning"). Flex ger möjlighet att träffa lärare ibland och komma på någon lektion ibland, när man kan. Ännu en möjlig lösning kanske kan vara "kvällstid" men lektioner en eller 2 kvällar per vecka /om du jobbar på kontorstider/. vilka studieformer som komvux i just din kommun erbjuder - måste du fråga på komvux i din kommun. Det är i den kommunen där man är folkbokförd som man ansöker läsa på komvux.

    • : Tack för väl utförliga och informativa svar.
    • : Då jag redan har godkänt i Svenska A + B och Engelska A, så behöver jag alltså endast få godkända betyg i Samhällskunskap A och Matematik A? Jag har 8 års sammanlagd arbetslivserfarenhet. Mvh Fredrik
    • Anna : Det går inte sedan 30 juni 2016 få betyg i "gamla kurser", dvs du kan inte få betyg i Samhällskunskap A, utan du behöver läsa eller göra prövning i Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2; och detsamma gäller för Matte A - det är nu Matematik 1 som gäller. Och matte 1a är en lättare kurs, som är lättast att få högre betyg i och E (godkänt betyg ) i Matte 1a räcker. Sök, alltså läsa Matematik 1a (och om 1a ej erbuds, i så fall 1b) - och Samhällskunskap 1b. Och Lycka till! :)