Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kemelya,
    du förklarar inte tillräckligt mycket i din fråga - om Exakt vad din fråga gäller. Utifrån din ålder  16 år - gissar jag att du menar vid ansökan till gymnasiet, när man räknar ut "betygspoäng" med vilka man konkurrerar om plats på gymnasiet, och om det är det din fråga handlar om - då gäller följande:
    av alla de ämnen som eleven har betyg i - i sitt Slutbetyg från grundskolan, räknar man in 16 bästa/hösta betyg, men betyg i Moderna språk /språkval/ får räknas in som 17-de betyget (på så sätt kan man få mellan 10 och 20 poäng extra för just moderna språk/språkval).
    På så sätt kan man säga att betyg i modersmål kan ersätta vilket annat betyg som helst, när man räknar ut betygspoäng vid ansökan till gymnasiet.
    ***************
    Däremot om din fråga gäller studier på gymnasiet - då gäller följande: på de program där läsa Moderna språk är Obligatoriskt, ex. på SA, samhällsvet.programmet där det läses 2 kurser Moderna språk, får man läsa sitt modersmål i stället för de obligatoriska kurser i Moderna språk; för övrigt får man läsa modersmål /hemspråk/ - inom Individuellt val eller, om rektor beslutar om det - som U-kurser, utökade, utanförprogrammet och betyg i modersmål kommer i så fall ej räknas in i jämförelsetalet.