lovisa
    Hej! Jag undrar vilka ämnen jag kan ta en kandidat eller högskoleexamen i? Jag funderar på att plocka ihop en egen examen inom kommunikation eller turism då jag gärna vill plugga lite på distans så jag kan arbeta samtidigt. Jag har jobbar många år inom turismbranschen och vill vidare men är inte säkewr exakt på vart, så tänkte att så mycket flexibilitet so möjligt är bra( distans, välja hastighet etc) Tack på förhand :)

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lovisa,

    på högskolenivå finns det delvis Färdiga Program /de finns också på distans och kan finnas på deltid också/... eller så läser man fristående kurser och fristående kurser kan man sätta ihop i en kandidatexamen. De generella regler för Kandidatexamen är att man ska ha godkända betyg i minst 180 högskolepoäng (motsvarar 3 års heltidsstudier) och minst 90 hp måste vara inom samma ämne/huvudämne för kandidatexamen. Man ska också ha läst en "kandidatkurs" och skriva kandidat-uppsats och få godkänt i det också. För övrigt så kan olika högskolor/universitet hitta på många lokala regler kring uttagande av kandidatexamen. T.ex kan man på en högskola eller på ett universitet få ta in 60 högskolepoäng helt "fria ämnen" dvs vilka som helst högskolepoäng... och på andra lärosäten kräver de att man ska ha läst "närliggande" ämnen, och definition på vad som är "närliggande" kan också variera mellan olika lärosäten. Därför kontaktar man studievägledare på just det lärosäte där man vill ta ut sin kandidatexamen och gör planering tillsammans med studievägledaren.

    Börja läsa på högskola kan man utan att ha gjort en sådan planering. Man kan antingen söka till ett program eller så söker man en fristående kurs och ser sen hur det går, hur man trivs med sina studier och hur man vill gå vidare... Att göra en färdig planering av hela sin kandidatexamen på förhand, om man vill sätta ihop den av fristående kurser kan bli svårt, bland annat för att de kurser man planerar läsa under senare terminer - kanske då inte finns att söka... eller så kanske man inte kommer in på dem /du kommer ju att konkurrera om plats på Varje kurs.../. Det är mycket bekvämare att söka till ett helt Program. Inom programmet kommer du att ha platsgaranti på nästa kurs, behöver då inte söka till varje nästa kurs och vara "rädd" att inte komma in. Det är konkurrens om studieplatser. Inom programmet får du platsgaranti... men söker du separat till varje kurs, finns det inte någon sådan garanti.

    Jag vill också tipsa dig om att det kan finnas intressanta utbildningar inom Yrkeshögskola. De är kortare och visar mycket bra resultat i att "ge jobb"!.

    Du skriver i din fråga om att du är intresserad av kommunikation och turism. Kika gärna på>> yh inom kommunikation och yh inom turism>>.