Sheila
    Hej, vilka ämnen exakt kan man få extra merit för om man vill ansöka till juridiklinjen? det är så att jag har enbart två poäng lägre än vad som behövs som är 20 och jag har 18.0. mvh Sheila
    • Liselotte : Har du Slutbetyg eller Examensbevis från gymnasiet?
    • Liselotte : Utifrån din ålder, 20 år, gissar jag på att du har Examensbevis. Då är det de nya reglerna som gäller för Meritpoäng, där det inte är så stor skillnad exakt Vilken utbildning du söker till på högskola... Jo, i matte är det. Juristprogrammet kräver inte ngt. särskilt matte, och därför får man merit redan för matte 2. Och sedan för matte 3 och 4 (o.5 i merit för vardera kurs).
    • : okej så om jag alltså läser matte 3 och 4, kommer jag då att få 1 hel meritpoäng till som läggs på när jag ansöker till juridiklinjen? Jag har ju redan 2,5 i merit då jag läst alla andra meritämnen men matte 3 och 4 har jag ej läst så om jag får e i dem ämnena, kommer det gynna mig inför juridiklinjen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sheia,

    det är Olika regler för dem elever som har fått Slutbetyg eller Examensbevis.

    Om du har fått Examensbevis - då är det endast Moderna språk 3, 4 /eller 4 och 5/, Engelska 7 och "högre kurser i matematik" som ger Meritpoäng, oavsett vilken utbildning på högskolan man söker till... läs reglerna på GymnasieGuiden.se här>>

    De som fick Slutbetyg (vilket man fick förut), hade även möjlighet att få meritpoäng genom "områdes kurser" men då fick de mindre i merit för de kurser som nu ger mer i merit för dem elever som har Examensbevis - *L* Krångligt!!!!

    därför är det jätteviktigt att veta om du har Slutbetyg eller Examensbevis!

    L. :)

    Liselotte

    Om du har EXAMENSBEVIS från gymnasiet och vill uppnå 20.0 i Meritvärde, så är det

     även i fall du uppnår max i merit - så måste du ändå ha lägst B betyg i alla kurser på gymnasiet. Förutom Gymnasiearbete, där man endast kan få E i betyg (det räknas inte in i Jämförelsetal). Alla andra kurser, förutom gymnasiearbete, måste du, alltså höja till B betyg. Sedan måste du också ha max i merit "ovanpå detta".

    Om du inte höjer alla betyg till B (i genomsnitt... dvs du kan ha några C-betyg men då måste kompensera detta med några A-betyg), uppnår du inte 17.5 i Jämförelsetal. Och då spelar det ingen roll hur många meritpoäng du har i så fall för att max i merit är 2.5 och man kan inte uppnå 20.0 om man lägger 2.5 + ... en siffra som är lägre än 17.5... det blir ändå inte 20.0...

    Ett annat alternativ är HÖGSKOLEPROVET.