Daniel SYV

    hej D,
    behörigheten till alla de olika Yrkesprogram är densamma och består av godkända betyg från vårterminen i åk9 på grundskola i 8 ämnen, av vilka 3 ämnen är matematik, svenska (eller svenska för ändraspråk) och engelska.
    HA, Handel-och-administrationsprogrammet är ett yrkesprogram, därför är behörighet densamma som för alla andra yrkesprogram på gymnasiet.
    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!

    Daniel

    • SYV-besökare : Det är helt rätt, som Daniel har svarat, att det är 8 ämnen, godkända betyg i dem - och bland dem svenska, eng och matematik - men jag vill lägga till att bara för att man blir BEHÖRIG, betyder inte att man kommer in; alla behöriga konkurrerar om platser på gymnasiet med sina Betygspoäng (som kan kallas för Mtv, Meritvärde - eller Jmf, Jämförelsetal) men, oavsett vad den "siffran" kallas för så är det i alla fall en siffra som räknas ut på de betygen eleven har och med den "siffran" konkurrerar alla behöriga om platserna. Tyvärr kommer inte alla in alltid - på de utbildningar som de söker.