Linnea
    Hej! Jag undrar om man gått Sam-sam på gymnasiet vilka ämnen måste man lägga till och höja för att bli behörig till läkarlinjen, fysioterapeutprogrammet eller kand.examen i miljövetenskap
    , är det naturvetenskapligt basår? Vilka ämnen kommer jag behöva läsa upp mina betyg i om jag inte har högsta betyg i ämnena på gymnasiet och inte läst engelska 7, är det de sam-ämnena och språk motsvarande naturlinjen på gymnasiet? Jag har helt okej betyg och lättare för naturämnena och psykologi och hade tänkt läsa naturvetenskapligt basår till nästa år.

    Mvh Linnea

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    för att kunna bli Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) behöver du för Särskild behörighet till fysioterapeutprogrammet godkända betyg - Idrott och hälsa 1, Matematik 2 och  Naturkunskap 2***, samt i Samhällskunskap 1b.

    För behörighet till läkarprogrammet behöver du godkända betyg Fysik 2, Kemi 2, biologi 2 och Matematik 4.

    ***Naturkunskap 2 har flera olika "ersättningsmöjligheter" och ett av dem består av att om du får godkända betyg i Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1 - då behöver du inte läsa Naturkunskap2.

    Behörighet till Kandidatprogram i miljövetenskap kan skilja sig på olika lärosäten:

    ex. https://sisu.it.su.se/search/info/NMVEK - kräver samma behörighet till till läkarprogrammet

    men på motsvarande utbildning i Uppsala>> räcker det med lägre behörighet: godkända betyg i Matematik 3, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b.

    Om du blir behörig till läkarprogrammet, blir du också behörig till alla de andra utbildnignar som du nämner i din fråga.

    Behörighet till läkarprogrammet kan man skaffa sig på olika sätt: läsa kurser på komvux; läsa på ett naturvetenskapligt basår eller skaffa sig kunskaper genom självstudier och göra prövningar. Det går också att läsa på en folkhögskola och få omdöme därifrån att du har särskild behörighet i de kurser som krävs.

    Mitt råd till dig vore att söka både till naturvetenskapligt basår; till komvux och till några olika folkhögskolor. Detta pga man får en ny chans till utbildningsplats för varje ansökan. Det finns inte någon garanti att komma in på någon utbildning, även med höga betyg. Det kan t.ex bli "så enkelt" att utbildningen ställs in /t.ex pga för få sökande/ - och då blir det ingen utbildningplats för dig. Därför är det bra att söka till många olika ställen samtidigt.

    • Linnea : Hej! Tack för svar! Jag har läst naturkunskap 2 genom gymnasieprogramm, så jag kan söka naturvetenskapligt basår både genom komvux (vuxengymnasium), folkhögskola och via olika universitet? Åsö vuxengymnasium , nti-skola och stockholm univeritet vet jag har det. Men om man lyckas få höga betyg i dessa ämnen, men fortfarande inte har tillräckligt höga betyg i andra sam- ämnen och språk tex från gymnasiet hur gör man för att höja dessa vetyg, vilka ämnen måste man höja för att tex ha möjlighet att komma in på läkarlinjen någonstans i sverige eller utomlands? Räcker det att höja i de ämnen som mosvarar de man läser genom naturkunskapprogrammet på gymnasiet? Jag läste bara moderna språk första året på gymnasiet.
    • Anna : Läkarprogrammet är i Sverige mycket populärt och man behöver höga betyg - helst A betyg i alla gymnasiala kurser.
    • Anna : Vad som gäller Utomlands - är det olika i olika länder. Svårt att svara generellt. Dessutom har inte vi någon expert på studier utomlands, tyvärr - så vi kan inte säga så mycket om studier utanför Sverige.
    • Anna : Det viktigaste är att bliBEHÖRIG för att i så fall kan man komma in via Högskoleprovet; eller så kanske man kan komma in via "alternativt urval" som t.ex Karolinska Institutet brukar ha.
    • Linnea : Hej! Jag förstår, så alternativet är att höja sina betyg i gymnasiet i dom ämnena som behövs för att få högsta betyg i alla ämnen från gymnasiet plus att man läser ett naturvetenskapligt basår, eller högskoleprovet?! Tack då vet jag!
    • Milla : ja, du har förstått det helt rätt!
    Läs alla kommentarer