Jakob
    Hej! Jag går mitt sista år på gymnasiet och läser ekonomi ekonomi med NIU inriktning. Jag kommer totalt att läsa 2700 poäng, varav moderna språk 4 och engelska 7 är egna val för att få full merit. Men nu vill jag söka in till Handelshögskolans ”business and economics” till våren som inte tar emot några meritpoäng. Blir därmed dessa två kurser onödiga eller kan jag välja ut två kurser med sämst betyg för att få så högt snitt som möjligt. Handelshögskolan har krav på att man måste ha C i 6 specifika ämnen vilket jag ser ut att klara av. Men utöver dessa, sollas då mina två sämsta betyg ut eller är det engelska 7 och moderna språk 4?

    Slutligen undrar jag också hur urval 1 och 2 fungerar på UHRs antagningstatistiksida. För jag tänkte söka särskild merit, och där står det att hösten 2017 vid urval 1 var 15 antagna, 0 reserver. Vid urval 2 blev det 16 antagna, 12 reserver?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jakob,

    om din gymnasieskola följer skolverkets rekommendationer och utfärdar ditt examensbevis enligt den individuella studieplanen, som upprättas på förhand (pro-aktivt), då har du inte något val, utan ditt examensbevis kommer se ut som den kommer att se ut med de U-kurser (200 poäng) markerade som "U". Så, du behöver i så fall endast tänka på att få så höga betyg i de kurser du läser nu + att få E på gymnasiearbete (där man ej kan få högre än just betyget E).

    Sedan är det också så att HHS är en privat högskola och gör "lite som den vill", exempelvis kräver de C-betyg i ett antal kurser, vilket inga statliga svenska högskolor eller universitet gör; HHS accepterar inte heller några meritpoäng. Hur de räknar fram ditt "snitt", är det då bäst att fråga just på HHS, eller bara ansöka och hoppas och hålla tummarna (för att de kommer ändå göra som de tycker passar dem, oavsett vad du, jag eller någon annan tycker). HHS kan ju också ändra reglerna, och som de räknade förra året, kanske de inte gör i år.
    Råder dig även söka till fler högskolor/universitet och/eller till andra utbildningar, exempelvis på yrkeshögskola. Att du ansöker till andra utbildningar bör inte försämra dina chanser att komma in på HHS.
    Vänligen
    Julia